چگونه در رایتینگ ایده پیدا کنیم؟

رایتینگ آیلتسیکی از نگرانی های زبان آموزان این است که در مواجهه با سوال رایتینگ آیلتس بخش دوم، هیچ گونه ایده ای نداشته باشند.

تولید ایده در تسک 2 امتحان رایتینگ آیلتس بسیاری از زبان آموزان را نگران میکند، در صورتی که این گونه نباید باشد.

این ترس کاملا طبیعی است، اما راه حل های ساده ای برای این مساله وجود دارد. در این پست به شما کمک خواهیم کرد به ایده های بهتری برای سوالات رایتینگ آیلتس تسک 2 فکر کنید.

مشکلات کشورهای جهان اول

اکثر زبان آموزانی که امتحان آیلتس می دهند از کشور های در حال توسعه می باشند و همیشه از سوالات تسک 2 رایتینگ آیلتس که به نفع کشور های غربی و اکثرا مشکلات کشور های جهان اول هستند، شکایت می کنند. برای نمونه:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies. Discuss the advantages and disadvantages for young people who decide to do this.

بسیاری از زبان آموزان بعد از دیدن این سوال می پرسند که Gap year به چه معنی است؟ تا حدودی با این زبان آموزان در مورد این گونه سوالات ابراز همدردی می شود. اکثر زبان آموزان ایرانی هیچ گونه تجربه ای از یک سال مرخصی قبل از ورود به دانشگاه ندارند. این ایده برای آن ها کاملا ایده ای غربی می باشد و آنها از دیدن چنین سوالاتی ناراحت می شوند؟ که کاملا قابل درک می باشد.

خوشبختانه، سوالاتی همانند سوال بالا بسیار نادر می باشند و اکثر سوالات تسک 2 رایتینگ آیلتس در مورد موضوعات آشنا مانند سلامت، آموزش و محیط زیست می باشد که همه انسان ها در مورد آنها چیزی برای گفتن دارند.به خاطر داشته باشید که این امتحان، امتحان زبان می باشد نه امتحان سطح دانش عمومی شما.

آیا ایده های من باید سرگرم کننده و جذاب باشند؟

اکثر زبان آموزان نگران این هستند که ایده های آنها جذاب نباشند یا خیلی کسل کننده باشند. ممتحن به دنبال این نیست که او را سر ذوق بیاورید. آنها به دنبال این هستند که با نوشتن یک مقاله انگلیسی که شامل مثال های مرتبط و شواهد ساپورت شده است، توانایی خود در نوشتن یک متن انگلیسی نشان دهید. هیچ گونه نمره ای برای بیان ایده های جذاب در نظر گرفته نمی شوند. فقط ایده ها باید به سوالی که پرسیده می شود ارتباط داشته باشد.

شما می توانید کسل آورترین ایده های دنیا را داشته باشید و همزمان نمره 9 بگیرید، در صورتی که ایده های شما به سوال پرسیده شده مرتبط باشند.

این عبارت ممکن است برای کسانی که در دانشگاه در حال تحصیل می باشند کمی غیر منطقی باشند زیرا آنها فکر می کنند ایده های آنها هم باید مرتبط باشند و هم جذاب. لطفا این نوع تفکر که مربوط به دانشگاه می باشد را کنار بگذارید، این امتحان آیلتس است نه یک امتحان دانشگاهی. به ممتحنین آیلتس همان چیزی را بدهید که می خواهند نه چیزی دیگر.

رایتینگ آیلتسراه حل ها

در ادامه چندین راه حل برای این مشکل ارایه خواهد شد.

  1. آشنایی با موضوعات رایج
  2. طوفان ذهنی
  3. نقشه ذهنی
  4. روش 5 سوالی

یک روش برای همه افراد مناسب نمی باشد

نکته مهمی که در مورد این مورد این تکنیک ها باید ذکر شود این است که هر تکنیکی برای هر فردی مناسب نمی باشد. شما باید هر کدام از این تکنیک ها را امتحان کنید تا ببینید که کدام یک از آنها برای شما مناسب تر می باشند. هنگامی که تمرین می کنید به خاطر داشته باشید که ممتحن به دنبال ایده های مرتبط می باشد که شما آنها را با توضیح دادن و زدن مثال ساپورت می کنید. شما همچنین باید از تکنیکی استفاده کنید که سریع تر به شما ایده های لازم برای نوشتن را می دهند. شما فقط 2 یا 3 دقیقه برای تولید ایده در شرایط امتحان زمان دارید. از اینکه تمرین این تکنیک ها وقت زیادی از شما بگیرند نگران نباشید، با گذشت زمان شما در این زمینه ماهر خواهید شد. یکی از روش های پایین را انتخاب کنید و یک زمان محدود برای خود در نظر بگیرید و یکی از سوالات امتحانات گذشته را تمرین کنید.

  1. آشنایی با موضوعات رایج رایتینگ

این تکنیک به این معنی می باشد که در مورد 10 موضوع رایج که در امتحان رایتینگ آیلتس می آید تحقیق کنید و تعدادی از لغات مربوط به این موضوعات تکرارشده را یاد بگیرید. هر چه دایره لغات شما بیشتر باشد، برای شما آسان تر خواهد بود که به ایده ها فکر کنید. اگر به اندازه کافی وقت دارید، فقط به این 10 موضوع رایج اکتفا نکنید و موضوعات بیشتری را مطالعه کنید.

در وقت های آزاد خود، به بعضی روزنامه های انگلیسی زبان نگاهی بیندازید و موضوعاتی که ممکن است در امتحان آیلتس بیاید را شناسایی کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، شما می بایست دو کار را انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که لغاتی را که نمی دانید یادداشت کنید، تلاش کنید معنی کلمه را از طریق متن حدس بزنید و سپس برای اطمینان از طریق یک فرهنگ لغت، معنی آن را چک کنید. این کار خیلی به شما کمک خواهد کرد، نه تنها رایتینگ تسک 2 شما قوی تر خواهد شد بلکه بخش های دیگر امتحان شما نیز بهبود خواهد یافت.

  1. طوفان ذهنی (Brainstorming)

طوفان ذهنی یعنی اینکه به هر چه تعداد ایده ممکن که در ارتباط با موضوع سوال می باشد فکر کنید. این تکنیک برای اولین بار توسط یک آژانش تبلیغاتی برای خلق ایده های جدید برای مبارزات تبلیغاتی توسعه داده شده است.این تکنیک شامل قرار دادن کلمات کلیدی در مرکز یک صفحه و نوشتن هر چه تعداد ایده ممکن در مورد آنها می باشد.

بعضی زبان آموزان و بعضی از اساتید زبان از این روش خیلی استقبال می کنند. اگر این تکنیک برای شما کار می کند، از این تکنیک استفاده کنید، ولی یک سری ایرادات به این تکنیک وارد است. اولا، بعضی از زبان آموزان زمان زیادی در این مرحله صرف می کنند و سعی می کنند به ایده های زیادی فکرکنند. دوما، به خاطر این که آنها خیلی کلی فکر می کنند، ایده های شان مرتبط نمی باشند. این کار زمان بیشتری می خواهد تا ایده های مرتبط را از ایده های نا مرتبط جدا کنید، که شما در جلسه امتحان چنین وقتی ندارید.

  1. نقشه ذهنی (Mind-mapping)

نقشه ذهنی روشی برای سازمان دهی تصویری افکارتان برروی کاغذ می باشد.

بعضی از زبان آموزان این روش را دوست دارند زیرا این کار نشان می دهد که چگونه ذهن آنها کار می کند و به آنها اجازه می دهد تا افکارشان را سازمان دهی کنند. این کار نسبت به طوفان فکری سازمان یافته تر می باشد و بعد از این که این کار را برای چندین بار برای چند سوال متفاوت انجام دهید، خیلی سریع می توانید این کار را بکنید.

یک تکنیک خیلی خوب این است که کلمات کلیدی را در مرکز صفحه قرار دهید و سپس ریز کلمات کلیدی را در شاخه های این کلمات کلیدی قرار دهید.

تنها مشکل این روش این است که بعضی زبان آموزان زمان زیادی برای خلق یک تصویر ذهنی کامل صرف می کنند. هیچ گونه امتیازی برای خلق تصاویر ذهنی زیبا در نظر گرفته نمی شود. آنها فقط برای این ساخته می شوند که برای ایده پردازی به شما کمک کنند، پس سریعا این کار را انجام دهید.

  1. روش 5 سوالی

این روش از کلمات سوالی who/what/why/where/how برای تولید ایده استفاده می کند. این تکنیک مناسب کسانی می باشد که خیلی منطقی فکر می کنند و همچنین اطلاع کمی در مورد موضوع دارند.

بگذارید نگاهی بیندازیم به مثال پایین:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies. Discuss the advantages and disadvantages for young people who decide to do this.

Why- to gain work experience, to experience life in different countries, to understand different cultures, to make money before going to university, lazy, not mature.

Where- tourist destinations, developing countries, local business, internship in big company.

How- save money, permission from parents and university, apply for internship/job, travel to inexpensive countries.

همانطور که مشاهده می کنید، در عرض چند دقیقه ما با پرسیدن 3 سوال از 5 سوال توانستیم ایده های زیادی تولید کنیم. تعداد این ایده ها بیش از آن چیزی است که برای پاسخ به سوال باشند. بنابراین به یاد داشته باشید که فقط ایده هایی را انتخاب کنید که براحتی می توانید در مورد آنها در رایتینگ آیلتس بنویسید.