استفاده نادرست از کلمات مترادف (Synonyms) در رایتینگ آیلتس

مترادف

مترادف ها کلمات متفاوتی هستند که دقیقاً یا تقریباً معنای یکسانی دارند، مانند man & male و یا third-level education and university.

بسیاری از مدرسین IELTS، ازجمله خود من، بر اهمیت استفاده از مترادف ها در رایتینگ شما تأکید دارند. مترادف ها به ما کمک می کنند که گویش خود را تغییر دهیم و در عین حال دامنه واژگان خود را به ممتحن آیلتس اثبات نماییم. با این حال، مترادف ها می توانند گاهی خطرناک باشند، زیرا اگر از آن ها استفاده نادرست بشود، نه تنها نمره مربوط به واژگان شما را پایین می آورد، بلکه همچنین به انسجام رایتینگ (Task Response & Coherence) نیز خدشه وارد خواهد کرد.

این مقاله به برخی از موارد امتحانی که مترادف ها در آن ها به اشتباه استفاده شده اند پرداخته تا به شما اهمیت این موضوع را گوشزد نماید.

چرا بایستی از مترادف ها استفاده نماییم؟

هنگامی که ما یک تسک رایتینگ آیلتس دریافت می کنیم، کلمات کلیدی خاصی در سوال وجود خواهند داشت و اگر به استفاده مکرر از همان لغات بسنده کنیم، رایتینگ ما بسیار تکراری بنظر خواهد رسید. بنابراین برای نوشتن رایتینگی بهتر بایستی از مترادف ها استفاده کنیم.

به عنوان مثال، در صورتی که سوال بدین شکل باشد: ‘Computers are being used more and more in education. Do you agree?0 ما باید مکرراً از کلمات “computers” و “education” استفاده کنیم. ما می توانیم بجای تکرار کلمه “computers” بارها و بارها، از کلمات “IT”، “laptops” یا “iPads” استفاده کنیم.

ما همچنین باید در نخستین جمله ای که در پاسخ به یک تسک نوشتاری آیلتس می نویسیم از پارافریز کردن (Paraphrasing) استفاده کنیم و مترادف ها به عنوان یکی از راه های کلیدی برای انجام این کار بحساب می آیند.

در نهایت، ما می توانیم با استفاده از مترادف ها به ممتحن آیلتس نشان دهیم که واژگان گسترده ای داریم. اگر چند کلمه کلیدی مشابه را تکرار کنید، به ممتحن این پیام را میرساند که شما هیچ روش دیگری برای بیان این کلمات نمی دانید و دایره واژگان کوچکی دارید.

خطرات موجود

نکته لازم به توجه در مورد مترادف ها آن است که زبان آموزان از آنها نادرست استفاده می کنند و یا بیش از حد سعی می کنند آنها را به هر نحوی در رایتینگ خود بگنجانند. هنگام استفاده از یک مترادف، ابتدا باید در مورد معنای آن فکر کنیم. معنا باید دقیقاً یکسان باشد.

مترادف

این زبان آموز واژه های زیر را با استفاده از مترادف تغییر داده است، اما همه آنها درست نیستند:

young children – young people

art, drama and music- extracurricular activities

traditional subjects- serious subjects

مشکل این زبان آموز استفاده از “مترادف های پراکنده” یا “loose synonyms” است. این ها کلماتی هستند که در واقعیت به معنای همانند یکدیگر نیستند و نتیجتاً شما درباره چیزی کاملاً متفاوت از سوال رایتینگ می نویسید. این منجر به نوشتن ایده های غیر مرتبط می شود و این می تواند نمره تسک رایتینگ شما را پایین بیاورد.

به عنوان مثال، “young children” می توانند افرادی بین سنین حدود 1 تا 10 سال در نظر گرفته شوند، اما “young people” می توانند افراد از 1-30 سال باشند. تمرکز سوال بر روی young children بوده و نه young people، فلذا شما در مورد یک گروه سنی نامطلوب صحبت می کنید.

مثال دیگر “extracurricular activities” است که به معنی چیزهایی است که شما در خارج از مدرسه انجام می دهید، در حالی که این سوال مربوط به دروس مدرسه است. فردی که این پاسخ را نوشته، چندین بار در بقیه رایتینگ خود به “extracurricular activities” اشاره کرده و این بدان معناست که بدلیل استفاده از ایده های نامرتبط با موضوع اصلی سوال نمره بسیار پایینی دریافت خواهد نمود.

در نهایت، “سنتی” و “جدی” بسیار مترادف های پراکنده ای هستند و نمی توانیم آنها را به عنوان مترادف در نظر بگیریم.

نتیجه گیری از این مـثال این است که اگر مطمئن نیستید دو کلمه 100٪ معنای یکسانی دارند، از آنها استفاده نکنید.

مترادف

این زبان آموز کلمات زیر را تغییر داده است:

crime- acts of violent

teenagers- young ones

violent- fierce

video games- audio-visual games

این ها همه اشتباه هستند و نمونه کار زبان آموزانی است که احساس می کنند باید از مترادف ها استفاده کنند و به هر قیمتی این کار را انجام می دهند، یعنی آنها بیشتر نگران استفاده از مترادف ها هستند تا نوشتن جمله ای روشن و صحیح.

“Crime” به معنای انواع مختلف جرم بوده و “acts of violent” به طور خاص به جرم های خشونت آمیز اشاره دارد. در این جا همچنین از شکل غلط «violence» استفاده شده است.

“Young ones” به معنای نوجوانان نیست و هرگز توسط یک native speaker در یک مقاله علمی مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

“Fierce” معنای مشابه “violence” ندارد.

“Audio-visual” ممکن است مانند لغتی سطح بالا بنظر برسد، اما هرگز به “video games” اشاره نمیکند.

این زبان آموز بهتر بود از واژه ها و عبارات ساده تر استفاده می کرد یا فقط کلمه را کپی می نمود. اگر 100٪ در مورد گرامر و معنای کلمه مطمئن نیستید، سعی نکنید آن را به هر نحوی استفاده نمایید. بهتر است که کلمه را تکرار کنید، تا یک مترادف با معناب نادرست را به رایتینگ خود اضافه کنید.

مترادف

در سوال بالا، یکی از دانشجویان من کلمه “travelling” را با “commuting” جایگزین کرد. او همچنین از کلمه “commuting” و “commute” در کل رایتینگ essay خود استفاده کرد.

“commuting” به طور خاص به معنای رفت و آمد روزانه به کار است. نتیجه این شد که تمام رایتینگ وی پر از ایده های نامرتبط بود.

شما هرگز نباید با کلمات کلیدی سوال قمارکنید! اگر یک کلمه کلیدی برای سوال و پاسخ شما اهمیت زیادی دارد، فقط در صورتی آن را تغییر دهید که 100٪ از مترادف آن مطمئن باشید.

جایگزینی برای مترادف ها

به جای استفاده از مترادف ها، می توانید از موارد زیر بهره ببرید:

Examples

Definitions

Changing the form of the word

اگر نمیتوانید از یک مترادف خوب استفاده کنید، می توانید به سادگی یک یا دو نمونه مثال را لیست کنید. بنابراین در سوال بالا در مورد “computer” استفاده از “laptops and tablets” کاملاً قابل قبول است. این ها از جمله مواردی هستند که زبان آموزان در کلاس استفاده می کنند، بنابراین بهتر است آنها را بنویسید. همانند مترادف ها، فقط مطمئن شوید که مثال ها با کلمه 100٪ مطابقت دارند.

شما همچنین می توانید کلمه را تعریف کنید. بنابراین برای مثال travelling، می توان گفت “people going from place to place”. بدیهی است که این عبارت خیلی طولانی تر از یک مترادف است، اما گاهی اوقات در مورد چیزی به زبان ساده نوشتن خیلی ساده تر از فکر کردن به یک کلمه پیچیده است.

در نهایت، همیشه تغییر شکل کلمه یا عبارت، قابل قبول است. بنابراین، به جای تلاش برای یافتن مترادف برای “violent video games” (که بسیار سخت است) می توانید بگویید “video games that have violence”. همه آنچه که ما انجام داده ایم تغییر شکل کلمه از صفت (violent) به اسم (violence) است.

خلاصه

  • تنها زمانی یک کلمه را تغییر دهید که 100٪ مطمئن باشید مترادف آن دارای معنای یکسانی است.
  • از “مترادفهای پراکنده” یا “loose synonyms” آگاهی داشته باشید.
  • اگر کلمه ای را تغییر می دهید، دستور زبان یا گرامر آن نیز باید صحیح باشد.
  • در مورد کلمات کلیدی سوال، به شدت مراقب باشید.
  • اگر نمیتوانید مترادفی بیابید، یکی از روشهای جایگزین را امتحان کنید.
  • اگر شک دارید، کلمه را را تغییر ندهید. بهتر آن است که کلمه را تكرار كنید و صحیح باشید، تا از یک مترادف اشتباه استفاده کنید.