ماه های میلادی

ماه های میلادی و فصل ها به زبان انگلیسی

ساختار تقویم میلادی از نظر تعداد روزهای سال و ماه ها تا حدودی با تقویم شمسی تشابه دارد، و تفاوت آن تنها در تاریخ شروع ماه ها و سال نو است؛ هر سال میلادی جدید، همیشه در ساعت 00:00 شب روز 1 ژانویه اتفاق می افتد؛ این تاریخ تقریبا روز 10 دی در تقویم شمسی میباشد؛ البته توجه داشته باشید که در تقویم میلادی ماه ژانویه را ابتدای بهار نمی دانند پس سال میلادی جدید در ابتدای بهار شروع نمی شود، و البته در کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده می کنند ابتدای بهار همان تاریخی است که ما به عنوان نوروز می شناسیم (حدود 20 مارس)؛ در این بخش قصد داریم به آموزش ماه های میلادی و معادل فصل های سال به زبان انگلیسی بپردازیم؛ همراه ما باشید…

یادگیری ماه های میلادی و تفاوت بین ابتدای سال و کریسمس

یادگیری معادل فصل ها به انگلیسی بسیار آسان است چراکه همانند ما، آن‌ها نیز چهار فصل دارند و  تنها کافیست لغات و تلفظ هر فصل در انگلیسی را یاد بگیرید؛ اما یادگیری ماه های میلادی به انگلیسی کمی دشوارتر خواهد بود چراکه سال تقویمی آن‌ها میلادی است و سال تقویمی ما شمسی پس علاوه بر اینکه نام ماه‌ها متفاوت خواهد بود، زمان شروع و پایان هر کدام نیز تفاوت خواهد داشت.

اشتباهی رایج بین برخی فارسی زبانان وجود دارد که سال نوی میلادی و کریسمس را در یک تاریخ می دانند! البته این موضوع معمولا بدلیل نزدیک بودن این دو رخداد پیش می آید؛ درواقع روز کریسمس روز 25 ماه دسامبر است در حالی که سال جدید 5 روز بعد و در روز اول ژانویه شروع می شود.

1. ژانویه ماه اول سال میلادی January

ژانویه نخستین ماه سال میلادی در گاه شماری گریگوری و گاه ‌شمار ژولینی است، که ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن را شامل می‌شود، و یکی از هفت ماه سال میلادی است که ۳۱ روز دارد؛ در بیشتر نقاط جهان نخستین روز این ماه به عنوان “روز سال نو” شناخته میشود؛ واژه ی فارسی ژانویه برگرفته از فرانسوی Janvier است، ریشه ی این واژه از نام ژانوس در روم باستان Ianuarius خدای آغازها و خدای دروازه‌ها و درب‌ ها گرفته شده ‌است.

نحوه صحیح نوشتار این ماه به صورت “January” است، و دارای دو تلفظ مختلف در آمریکایی و بریتانیایی است که این تلفظ‌ها عبارت‌اند از:

  1. آمریکایی: /dʒænjuːˌeriˈ/

    جولای ماه هفتم سال میلادی  July

  2. بریتانیایی:/dʒænjʊriˈ/

 

2. فوریه ماه دوم سال میلادی February

فوریه “February” دومین ماه سال میلادی در گاه شماری گریگوری است. کوتاهترین ماه گاهشماری گریگوری و تنها ماهی که ۲۸ یا ۲۹ روز دارد؛ این ماه در ۱۲ بهمن شروع و ۹ اسفند به پایان می‌رسد؛ این ماه در سال کبیسه، ۲۹ روز دارد. نام فوریه از واژه ی لاتین februum به معنی پالایش و تطهیر گرفته شده‌است. چون در گاه ‌شماری رومی در روز ۱۵ فوریه «مراسم تطهیر» یا Februa برگزار می‌شد؛ به تلفظ صحیح این واژه توجه نمایید:

  1. آمریکایی: /febjəˌweriˈ/
  2. بریتانیایی:/febjʊəriˈ/

 

3. مارس ماه سوم سال میلادی  March

مارس سومین ماه در میان ماه های میلادی در گاه شماری گریگوری و گاه‌ شماری ژولینی است که نوشتار ساده‌ای به صورت March دارد؛ این ماه هم یکی دیگر از هفت ماهی است که ۳۱ روز دارد، مدت زمان آن در سال شمسی از ۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردین است؛ نام مارس از دوران امپراتوری روم باستان آمده، در آن دوران مارس نخستین ماه سال بود و به آن Martius گفته می‌شد؛ این نام از روی نام خدای رومی، مارس یا آرس خدای جنگ در یونان گرفته شده بود؛ و به دو صورت زیر تلفظ می‌شود:

  1. آمریکایی: /mɑːrt͡ʃˈ/
  2. بریتانیایی:/mɑːt͡ʃ/

 

4. چهارمین ماه سال میلادی آوریل April

آوریل “April” چهارمین ماه سال میلادی و یکی از چهار ماهی است که ۳۰ روز دارد و از ۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت است؛ هرگاه نام آوریل می‌آید خود به خود اشاره به بهار در نیم ‌کره ی شمالی و پاییز در نیم ‌کره ی جنوبی درد؛ احتمالاً نام آوریل از واژه ی لاتین Aprilis گرفته شده باشد، اما در مورد آن اطمینانی وجود ندارد! ریشه ‌شناسی سنتی می‌گوید که آوریل از واژه ی aperire به معنی “گشودن” گرفته شده برای اشاره به آغاز فصل بهار که در آن گل‌ ها و درختان باز می‌شود، و دو تلفظ مختلف این کلمه عبارت‌اند از:

  1. آمریکایی: /eɪprəlˈ/
  2. بریتانیایی: /eɪprəlˈ/

 

5. می پنجمین ماه میلادی  May

مِه یا مِی دیگر ماهی است که ۳۱ روز دارد، این ماه کوتاه‌ ترین اسم را در میان سایر ماه ‌ها دارد؛ نام این ماه از روی “مایا” ایزدبانوی یونان گرفته شده است؛ مایا در دوران روم باستان به عنوان ایزدبانوی زایش شناخته و جشن بونادئا در همین ماه برگزار می‌شد؛ “May”  پنجمین ماه میلادی بوده و آغاز آن در سال شمسی از ۱۱ اردیبهشت و پایان آن نیز ۱۰ خرداد است. به تلفظ این واژه توجه نمایید:

  1. آمریکایی: /meɪˈ/
  2. بریتانیایی:  /meɪ/

 

6. جوئن ماه ششم سال میلادی  June

ژوئن یا جون ششمین ماه سال میلادی و یکی از چهار ماه ۳۰ روزه ی سال است؛ اووید شاعر رومی، در چکامه‌هایش برای نام ژوئن، دو ریشه آورده است: نخستین آن یونو (juno)، خدایگان رومی و همسر ژوپیتر است که هم ردیف هرا خدایگان یونانی در افسانه‌های یونان باستان است. دوم: گفته است که این نام از واژه ی لاتین iuniores به معنی «جوانترها» گرفته شده که در برابر maiores به معنی “بزرگترها” یا “پیرترها” قرار می‌گیرد. اووید بر این باور بود که ریشه ی ماه مه، ماه پیش از ژوئن، از واژه ی maiores گرفته شده ‌است؛ نوشتار صحیحی این کلمه به صورت June بوده؛ البته این ماه را به صورت ژوئن نیز در ایران صدا می‌کنند. زمان دقیق این ماه در تقویم شمسی از ۱۱ خرداد تا ۹ تیر است. و به دو صورت زیر تلفظ می‌شود:

  1. آمریکایی: /dʒuːn’/
  2. بریتانیایی:  /dʒuːn/

 

7. جولای هفتمین ماه سال میلادی  July

جولای هفتمین ماه سال میلادی است؛ این ماه، چهارمین ماهی است که ۳۱ روز دارد! نام این ماه از سوی سنای روم برای بزرگداشت ژولیوس سزار که در این ماه به دنیا آمده بود، برگزیده شده است؛ این کلمه دارای تلفظ زیر میباشد؛ (۱۰جولای از  تیر تا ۹ مرداد ادامه دارد).

  1. آمریکایی: /dʒuːˈlaɪˌ/
  2. بریتانیایی:  /dʒuːˈlaɪ/

 

8. اوت (آگوست) ماه هشتم سال میلادی  August

آگَست هشتمین ماه سال میلادی در گاه شماری گریگوری و همچنین یکی از هفت ماه با ۳۱ روز است؛ اوت تلفظ فرانسوی واژه لاتین اوتوس (به معنی فرخنده) است و فارسی این واژه را از راه فرانسوی به وام گرفته است؛ در ایران به این ماه آگوست نیز گفته می‌شود! این ماه در تقویم شمسی از ۱۰ مرداد شروع شده تا ۹ شهریور ادامه دارد.

  1. آمریکایی: /ɑːɡəstˈ/
  2. بریتانیایی:  /ɔːɡəstˈ/

 

9. سپتامبر نهمین ماه سال میلادی  September

سپتامبر است از کلمه septem به معنی هفت آمده است! و اشاره به ماه نهم روم باستان دارد؛ چهار ماه آخر سال با وجود جابجایی دیرینه ای که در ترتیب سال ها صورت گرفته، کماکان از اعداد ترتیبی ماه های رومی مشتق شده اند؛ سپتامبر که به صورت September نوشته می‌شود و نهمین ماه از ۱۲ ماه سال میلادی است. این ماه از ۱۰ شهریور تا ۸ مهر ادامه دارد و به دو صورت زیر تلفظ می‌شود:

  1. آمریکایی: /sepˈtembər/
  2. بریتانیایی:  /sepˈtembə/

 

10. اکتبر ماه دهم سال میلادی October

اُکتُبر، در فارسی دَری «اکتوبر» دهمین ماه سال میلادی در گاهشماری گریگوری و همچنین یکی از هفت ماه گاهشماری گریگوری با ۳۱ روز است.

ین ماه از ۹ مهر شروع شده و تا ۹ آبان ادامه دارد. دو تلفظ مختلف این کلمه عبارت‌اند از:

  1. آمریکایی: /ɒkˈtoʊbə/
  2. بریتانیایی:  /ɒkˈtəʊbə/

 

11. یازدهمین ماه میلادی نوامبر November

نوامبر یازدهمین ماه سال میلادی در گاه‌ شمار ژولینی و گاهشماری گریگوری، همچنین ماه نهم در گاه ‌شمار رومی نیز میباشد، و یکی از چهار ماه ۳۰ روزه ی سال است؛ نوامبر از واژه ی لاتین novem به معنی ۹ گرفته شده ‌است تا هنگامی که ژانویه و فوریه به گاه‌شمار رومی اضافه شد؛ به این ترتیب نوامبر یازدهمین ماه میلادی است که به صورت November نوشته شده و زمان آن نیز در سال شمسی از ۱۰ آبان تا ۹ آذر است. دو تلفظ این کلمه:

  1. آمریکایی: /noʊˈvembə/
  2. بریتانیایی:  /nəʊˈvembə/

 

12. دسامبر ماه دوازدهم سال میلادی December

در انتهای آموزش ماه های میلادی به انگلیسی می‌رسیم به آخرین ماه میلادی یعنی دسامبر؛ آخرین ماه سال میلادی در گاهشماری گریگوری و همچنین یکی از هفت ماه گاه شماری گریگوری با ۳۱ روز دِسامبر میباشد، زمان آن نیز از ۱۰  آذر تا ۱۰ دی است؛ دسامبر در انگلیسی به صورت December نوشته شده و دو تلفظ زیر را دارا است؛

  1. آمریکایی: /dəˈsembər/
  2. بریتانیایی:  /dɪˈsembə/

 

فصل ها در زبان انگلیسی

همانند تقویم ما یعنی شمسی در زبان انگلیسی نیز ۴ فصل مختلف وجود دارد به همین دلیل هم بخاطر سپردن آن‌ها بسیار آسان است. در تقویم میلادی نیز هر سال به چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان تقسیم بندی می‌شود. نحوه نوشتار و کلمه درست برای بیان فصل ها در انگلیسی به صورت زیر است:

 

بهار spring
تابستان summer
پائیز autumn
زمستان winter

پ

شما داوطلبان عزیز میتوانید هم به صورت خودخوان و هم با شرکت در دوره های تدریس خصوصی مکالمه استاد مجید نجفی، مهارت مکالمه Speaking زبان انگلیسی خود را به خوبی تقویت کنید!