انواع آزمون آیلتس کدامند؟

آزمون آیلتس IELTS مخفف عبارت ( International English Language Testing System ) به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی میباشد. این آزمون یکی از معتبرترین آزمون های استاندارد بین المللی زبان برای ارزیابی مهارت افراد در زبان انگلیسی به شمار می رود؛ امروزه با توجه به بازار داغ آزمون آیلتس، این آزمون به شدت مورد توجه قرار گرفته و طرفداران بسیاری دارد؛ چرا که افراد با داشتن مدرک آیلتس راحتتر میتوانند در کشورهای مهاجرت کنند و به تحصیل و کار بپردازند؛ این آزمون انواع مختلفی دارد که در این مطلب باهم به مقایسه انواع آزمون آیلتس میپردازیم؛

انواع آزمون آیلتس IELTS

به طور کلی به ۳نوع آزمون آیلتس وجود دارد؛ این ۳ دسته از آزمون آیلتس تفاوت هایی باهم دارند و برای اهداف مختلف استفاده میشوند؛ در ادامه به معرفی آنها میپردازیم…

  1. آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)
  2. آیلتس جنرال (IELTS General Training)
  3. آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills)

آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic

همانطور که از نام این آزمون مشخص است، آزمون آیلتس آکادمیک مخصوص کسانی است که میخواهند در سطوح مختلف به تحصیلات آکادمیک خود ادامه دهند؛ شما میتوانید با ارائه دادن مدرک آیلتس به دانشگاه های مختلف در آنجا تحصیل کنید, البته قبل از شرکت در آزمون آیلتس، حتما باید به این نکته توجه کنید که آیا این مدرک مورد قبول دانشگاه مورد نظرتان هست یا خیر! در این آزمون چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد، که عبارتند از؛

1. مهارت گفتاری Speaking

2. مهارت شنیداری Listening

3. مهارت نوشتاری Writing

4. درک مطلب Reading

غیر از مهارت گفتاری، سایر مهارتها در یک روز مورد سنجش قرار میگیرند؛ زمان تقریبی این آزمون دو ساعت و چهل و پنج دقیقه است؛ سنجش مهارت گفتاری شما ممکن است یک هفته قبل و یا بعد از آزمون کتبی باشد! ارزیابی نمره آیلتس از نمره ۱ تا نمره ۹ است. این آزمون نمره رد یا قبولی ندارد چرا که هر دانشگاه نمره ای خاص را میپذیرد.

آزمون آیلتس جنرال IELTS General Training

یکی از دیگر از انواع آزمون آیلتس، آزمون آیلتس جنرال است؛ جنرال ترینینگ، معلومات داوطلبان را در بستر علمی – اجتماعی مورد سنجش قرار میدهد؛ آزمون جنرال ‌ترینینگ، یک آزمون جامع است و برای افرادی مناسب است که میخواهند در کشور های انگلیسی زبان مهاجرت و اقامت کنند؛ هدف این افراد میتواند کار یا زندگی باشد.

آیلتس جنرال و آکادمیک تقریبا شبیه هم هستند و تنها در چند قسمت کوچک متفاوت میباشند! در آزمون IELTS، توانایی های Writing، Reading، Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجیده می شوند؛ باتوجه به اینکه قسمت های Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد ارزیابی قرار می گیرد، اما تفاوت در اینجاست که هر یک از این دو گروه سوالات جداگانه ای در قسمت های Reading و Writing دریافت خواهند کرد!

متن های Reading و Writing آزمون آیلتس جنرال بسیار متنوع و جامع هستند، و از روزنامه و رادیو و تلوزیون و اینترنت انتخاب می شود؛ اما در آزمون آیلتس آکادمیک، این متن ها در زمینه های دانشگاهی و علمی است! آزمون آیلتس جنرال به مراتب ساده تر از آزمون آیلتس آکادمیک است چرا که براس این آزمون به اطلاعات ساده تری نیاز خواهید داشت.

نمره دهی آیلتس از ۰ تا ۹ میباشد. نمره هر ۴بخش امتحان به‌ طور جداگانه در کارنامه درج؛ و نمره دیگری که میانگین نمره های دریافتی از این چهار بخش است نیز، به عنوان نمره کلی در اختیار زبان آموز قرار خواهد گرفت.

آزمون آیلتس لایف اسکیلز IELTS Life Skills

آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills) مخصوص داوطلبانی است که قصد مهاجرت و دریافت اقامت انگلستان را دارند، و در عین حال به دنبال آزمونی به مراتب ساده تر از آیلتس نیز هستند؛ این نسخه از آزمون آیلتس، که به تازگی معرفی شده و ساختار آن متفاوت از نسخه های جنرال و آکادمیک میباشد، بعضی از موضوعات رایج در مهارت گفتار (Speaking) آیلتس لایف اسکیلز، علاقه مندی ها، آموزش، مشکلات اجتماعی، اوقات فراغت، وسایل نقلیه و خانواده است؛ و در سه سطح تعریف شده است:

  1. A1:

زبان آموزانی که در این گروه قرار می‌گیرند، زبان انگلیسی را در حد ابتدایی یاد گرفته‌اند و تقریبا ۱۰۰۰ کلمه کلیدی انگلیسی را بلد هستند و دانش گرامری آنها به حال ساده، گذشته ساده، حال استمراری و آینده ساده خلاصه می‌شود.

  1. A2:

دانش گرامری این دسته از زبان آموزان کمی وسیع‌تر میباشد، به طوری که این گروه از زبان آموزان میتوانند جملات طولانی ‌تری بسازند و می توانند از تعدادی افعال ناقص استفده کنند و دایره واژگان کلیدی تا حدود ۲۰۰۰ را به نمایش بگذارند.

  1. B1:

دانش گرامری این سطح، تا استفاده از جملات شرطی و تا حد قابل قبولی از آگاهی از زمان های مختلف در زبان انگلیسی افزایش می‌یابد. دامنه واژگان این گروه از افراد بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلید واژه میباشد.