سلپیپ

سلپیپ یا همان برنامه شاخص تسلط بر زبان انگلیسی کانادا (CELPIP: The Canadian English Language Proficiency Index Program)، آزمونی است که توسط مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) طراحی شده است.

با گسترش پذیرش مهاجران از طریق اکسپرس اینتری در کانادا، سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) آزمونی کاملا کانادایی و منحصر به فرد را طراحی کرد که به متقاضیان مهاجرت این امکان را می دهد که توانایی‌های خود در به کارگیری از زبان انگلیسی را در شاخه‌های مختلف به نمایش بگذارند. این آزمون که بر مبنای انگلیسی در کانادا تهیه و تنظیم شده‌ است به طور واضح و دقیق، توانایی‌های شرکت کنندگان را در شرایط متنوعی از قبیل مکالمات روزمره، ارتباط با همکاران در محل کار، ارتباط با دوستان و درک برنامه‌های تلویزیونی از قبیل اخبار و برقراری ارتباطات نوشتاری مانند ایمیل و … را می‌سنجد.

انواع سلپیپ (CELPIP)


سلپیپ

آزمون CELPIP در دو گروه برگزار می‌شود: آزمون CELPIP-General و آزمون CELPIP-General LS.

آزمون CELPIP-General در بخش‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن برگزار میشود. این آزمون که بخش عمومی CELPIP است، نه تنها توسط IRCC پذیرفته می شود بلکه توسط بریتیش کلمبیا و مشاوران مهاجرت شورای تنظیم مقررات کانادا نیز مورد پذیرش است. در هر بخش از این امتحان، سوالاتی کوتاه و متنوع مرتبط با موقعیت‌های روزمره در زندگی تهیه و تنظیم شده‌اند که برای متقاضیان با سطح دانش زبان متوسط به بالا مناسب هستند.

آزمون CELPIP General LS، مهارت شنیداری و گفتاری کاربردی را ارزیابی می کند.

آزمون سلپیپ به طور کاملا آنلاین هم اکنون در کشورهای کانادا، امریکا، هند، چین، فیلیپین و امارات متحده برگزار می‌شود. این آزمون با تکیه بر لهجه‌ی روان و سلیس کانادایی برای افرادی که مایل به مهاجرت و انطباق با زندگی در کانادا هستند بهترین گزینه‌ است.

نتایج آزمون CELPIP در سریع‌ترین زمان ممکن یعنی تنها هشت روز کاری ارسال می‌شوند. علاوه بر این به شرکت کنندگان این امکان داده می‌شود که با انتخاب گزینه‌ی اکسپرس، نتایج آنلاین را تنها پس از سه روز کاری دریافت کنند.

فرمت آزمون سلپیپ (CELPIP)


سلپیپ

آزمون CELPIP در دو نسخه موجود است: آزمون CELPIP-General و آزمون CELPIP General LS.

آزمون CELPIP-General دارای چهار جزء است: listening، reading، writing و speaking ، و آزمون CELPIP-General LS دارای دو جزء است: listening و speaking .

کل زمان آزمون CELPIP-General حدود 3 ساعت است.

مدت زمان کل آزمون CELPIP-General LS حدود 1 ساعت و 10 دقیقه است.

آزمون CELPIP به طور کامل به کامپیوتری ست و شرکت کننده ها را قادر می سازد تا تمام اجزای آزمون را در یک جلسه، بدون هیچ گونه قرار ملاقات، مصاحبه یا تست های مورد نیاز انجام دهند. شرکت کنندگان آزمون CELPIP از یک موس کامپیوتر و صفحه کلید برای انجام reading و writing آزمون و یک میکروفون و هدست برای انجام Listening  و  Speaking استفاده می کنند. آزمون های کامپیوتری، تجربه ی آزمونی سریع و قابل اعتماد را به شرکت کنندگان ارائه می دهند.

سوالات بخش شنیداری (LISTENING) آزمون سلپیپ CELPIP
محتوای سوالاتتعداد سوالاتComponent Sections
تست تمرینی1Practice Task
قسمت 1: گوش دادن به یک مشکل و راه حل آن8Part 1: Listening to Problem Solving
قسمت 2: گوش دادن به مکالمه ای درباره مسائل روزمره زندگی5 Part 2: Listening to a Daily Life Conversation
قسمت 3: گوش دادن به یک صحبت برای دریافت اطلاعات6Part 3: Listening for Information
قسمت 4: گوش دادن به یک مورد خبری5Part 4: Listening to a News Item
قسمت 5: گوش دادن به یک مباحثه8Part 5: Listening to a Discussion
قسمت 6: گوش دادن به دیدگاه ها6Part 6: Listening to Viewpoints

توجه: در بخش شنیداری (Listening) و درک مطلب (Reading) سوالاتی قرار گرفته‌اند که فاقد نمره هستند. این سوالات ممکن است در هرکدام از بخش‌ها قرار گرفته و کاملا مانند سایر سوالات می‌با‌شند. لازم به ذکر است که داوطلبین متوجه نخواهند شد که کدام سوال، سوال بدون نمره است.

چگونگی سطح‌بندی آزمون سلپیپ (CELPIP)


نحوه‌ی سطح‌بندی در آزمون سلپیپ به شرح زیر است :

سطح بندی آزمون سلپیپ (CELPIP)
نمره کلی در آزمون سلپیپ (CELPIP LEVEL)توصیف نمره در آزمون (TEST LEVEL DESCRIPTOR)توصیف سطح زبان انگلیسی (ENGLISH LEVEL DESCRIPTOR)
12توانایی برقراری ارتباط عالی در محیط کاری و اجتماعمهارت عالی در زبان انگلیسی
11توانایی برقراری ارتباط عالی در محیط کاری و اجتماع مهارت بالا در زبان انگلیسی
10توانایی ارتباط موثر در محیط کاری و اجتماع مهارت خوب و مناسب در زبان انگلیسی
9 توانایی برقراری ارتباط موثر در محیط کاری و اجتماع مهارت نسبتا خوب در زبان انگلیسی
8توانایی برقراری ارتباط خوب در محیط کاری و اجتماع مهارت متوسط و مناسب در زبان انگلیسی
7توانایی برقراری ارتباط مناسب در محیط کاری و اجتماعمهارت متوسط در زبان انگلیسی
6توانایی درحال پیشرفت در برقراری ارتباط مهارت متوسط درحال پیشرفت در زبان انگلیسی
5توانایی برقراری ارتباط محدود در محیط کاری و اجتماعمهارت متوسط و محدود در زبان انگلیسی
4توانایی برقراری ارتباط محدود در روزمره و محیط زندگیدارای مهارت پایه‌ای در زبان انگلیسی
3توانایی برقراری ارتباط تنها در برخی زمینه ها دارای مهارت پایه ای و محدود در زبان انگلیسی
M توانایی برقراری ارتباط به صورت حداقل و ناکارامد بدون مهارت
NAعدم شرکت در آزموننامشخص

مراکز و هزینه برگزاری سلپیپ (CELPIP)


سلپیپ

آزمون سلپیپ تا امروز در بیش از 60 مرکز معتبر در کشورهای کانادا، امریکا، هند، چین، فیلیپین و امارات متحده برگزار می‌شود. نزدیکترین مرکز به ایران در کشور امارات و شهر دبی واقع شده‌ است. مرکز معتبر و جهانی ”پاراگون” در دبی، نماینده انحصاری و معتبر برگزاری آزمون سلپیپ در امارات است که هر ماه در حدود 4-5 روز را به این آزمون اختصاص داده‌ است. به منظور یافتن شرایط مراکز سلپیپ در سرتاسر جهان می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

با وجود شرایط بسیار خاص و نظارت کاملی که مورد نیاز یک آزمون آنلاین در استاندارهای جهانی‌ست هزینه شرکت در این آزمون تنها 340 دلار است و تمامی لوازم الکترونیکی مورد نیاز برای آزمون آنلاین (سیستم کامپیوتر، هدفون، کیبورد و…) در محل برگزاری آزمون در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

چرا سلپیپ (CELPIP)


دلایل زیر از جمله نکاتی هستند که نشان می‌دهند برای پذیرش در امر مهاجرت به کانادا سلپیپ بهترین گزینه خواهد بود:

1) امتحان سلپیپ به صورت کاملا کامپیوتری بوده که این ویژگی خطاهای انسانی در تصحیح را پایین خواهد آورد.
2) تمام 4 بخش امتحان تنها در یک جلسه‌ی 3 ساعته برگزار خواهد شد و برای بخش گفتاری نیازی به حضور در یک جلسه‌ی جداگانه نخواهد بود.
3) نتایج آزمون براساس انتخاب شما، بین 3 تا 8 روز کاری آماده خواهند شد و در زمان شما صرفه جویی خواهد شد.
4) در مرحله‌ی آخر آمادگی برای این آزمون و قبل از امتحان اصلی می‌توانید با مراجعه به وب سایت سلپیپ، از آزمون رایگانی که برای آمادگی شما فراهم شده است استفاده نمایید.
5) موضوعات بخش گفتاری در آزمون سلپیپ کاملا مربوط به امور روزمره هستند و شما مجبور نیستید در مورد وقایع تاریخی یا سیاسی صحبت کنید.
6) در بخش نوشتاری اگر کلمه‌ای را اشتباه بنویسید سیستم کامپیوتر برای شما آن را با یک خط قرمز نمایش خواهد داد و شما امکان تصحیح خواهید داشت.
7) لهجه‌ی کانادایی مورد استفاده در این آزمون بسیار روان و آهسته است. اکثر مردم در کانادا به آرامی و بسیار سلیس صحبت می‌کنند که فهم آن برای همگان آسان است. این ویژگی باعث خواهد شد که نه تنها در بخش شنیداری بهتر متوجه مکالمه‌ها شوید بلکه در بخش گفتاری به آرامی و راحتی و بدون استرس در مورد لهجه‌ی خود صحبت کنید.
8) در تمام طول امتحان به شما هدفون‌هایی داده خواهد شد که هرگونه صدای مزاحم بیرونی در اتاق امتحان را از شما دور خواهد کرد. علاوه بر این، برای بخش شنیداری، شنیدن با هدفون خیلی دقیقتر و واضحتر از پخش شدن صدا در محیط اتاق امتحان است. این امر تمرکز بالاتری برای پاسخگویی به سوالات بخش شنیداری به شما خواهد داد.
9) صحبت کردن در حضور کسی که کاملا برای شما ناشناخته است استرس آور خواهد بود اما در آزمون سلپیپ شما نیازی ندارید که با شخصی کاملا غریبه به گفتگو بنشینید بلکه تمام تمرکز خود را بر روی درست صحبت کردن با میکروفون صرف خواهید کرد.
10) در بخش نوشتاری، به صورت اتوماتیک تمام کلماتی که تایپ می‌کنید شمارش خواهند شد در نتیجه هیچ زمانی صرف شمارش کلمات خود نخواهید کرد.
11) در طول امتحان، زمانی که برای پاسخگویی دارید برای شما به نمایش درمی‌آید و شما هر لحظه آگاه خواهید بود که چه میزان زمانی در اختیار دارید و بهترین و موثرترین استفاده را از زمان خواهید برد.
12) تمام بخش‌های آموزشی و آمادگی برای آزمون سلپیپ به گونه‌ای طراحی شده اند که شما پس از آمادگی برای آزمون، برای زندگی و کار در یک محیط انگلیسی‌زبان آماده باشید.

کلاس خصوصی سلپیپ (CELPIP)

جهت شرکت در کلاس های آمادگی آزمون سلپیپ و آشنایی با آزمون و همچنین تکنیک پاسخگویی به سوالات با ما در تماس باشید.