آزمون جی آر ای

جی آر ای GRE و یا آزمون سنجش توانایی تحصیلی Graduate Record Examinations یک فیلتر ورود به تحصیلات تکمیلی است و در بسیاری از دانشگاه ها به خصوص آمریکا و کانادا، یکی از معیارهای اصلی سنجش و انتخاب دانشجویان در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکتری و پست داک) است. در آزمون جی آر ای GRE سه موضوع مهارتی: محاسبات ریاضی، درک مطلب و همچنین مقاله نویسی مورد بررسی قرار می گیرند.

معدل دوره کارشناسی اهمیت زیادی در ارزیابی دانشگاه‌ها برای اعطای پذیرش به دانشجویان دارد و همین مسئله یکی از نقاط ضعف افراد در گرفتن پذیرش می‌باشد. در رابطه با اهمیت آزمون GRE برخی معتقدند که داشتن نمره بالا در این آزمون می‌تواند بهترین جایگزین برای جبران معدل دوره کارشناسی باشد و این نقطه ضعف را پوشش دهد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که به همان اندازه که این آزمون اهمیت دارد، به‌دست آوردن نمره بالا نیز در آن دشوار باشد و نیاز به توانایی ذهنی قوی و سختکوشی بسیار دارد و طبیعتاً کسب نمره بالا در آزمون جی آر ای، شانس دانشجو را در پذیرش، بسیار بالا می‌برد.

تفاوت آزمون جی آر ای GRE با آیلتس IELTS و تافل TOEFL

آزمون جی آر ای

تصور این مطلب که جی آر ای GRE مانند آیلتس و تافل یک تست زبان است تصور اشتباهی است. افرادی که دارای هر یک از مدارک تافل یا آیلتس هستند، با شرکت در آزمون جی آر ای GRE شایستگی خود را برای ورود به مقطع فوق لیسانس و دکترا برای دانشگاه روشن می‌سازند. آزمون جی آر ای GRE در واقع یک تست منطق است و توانایی‌های تحلیلی شما را مورد آزمون قرار می‌دهد. اهمیت این کار در این موضوع نهفته که از متقاضیان ورود به مقطع ارشد و دکترا انتظار می‌رود یک سری از توانایی‌های منطقی را کسب کرده و بتوانند استدلال‌های مختلف را حلاجی، ایرادهای آن را درآورده و یک متن انتقادی (Critical) به هر موضوع علمی بنویسند. پس در واقع جی آر ای GRE این توانایی ها فرد را قبل از ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی (Graduate School) و مدارس کسب و کار (Business School) مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

انواع آزمون جی آر ای GRE

این آزمون به دو شیوه کامپیوتری (computer-based) و کاغذی (paper-based) برگزار می‌گردد و تحت عناوین جنرال GRE General و سابجکت GRE Subject شناخته می‌شود.

آزمون جی آر ای

آزمون جی آر ای سابجکت Subject آزمونی‌ست که میزان دانش زبانی شما را در مورد مفاهیم و موضوعات آکادمیک مورد سنجش قرار می‌دهد نمره‌ی این آزمون از ۲۰۰ تا ۹۹۰ بوده و در بازه‌های ۱۰ نمره‌ای تغییر می‌کند. یکی از تفاوت‌های عمده‌ی این آزمون با آزمون جنرال General شیوه برگزاری این آزمون است چرا که فقط به‌ صورت کاغذی و در سه ماه سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می‌شود و به همین دلیل فقط در برخی از مراکز، این آزمون قابلیت برگزاری دارد. این آزمون برای برخی از رشته‌های آکادمیک در نظر گرفته شده است که عبارتند از زیست شناسی، ادبیات انگلیسی، ریاضیات، شیمی، روانشناسی و فیزیک. اگر در این رشته‌ها تحصیل می‌کنید باید وب سایت دانشکده مورد نظرتان را بررسی کنید تا از لزوم شرکت در این آزمون با خبر شوید. نکته قابل توجه اینکه این آزمون تنها به صورت کتبی برگزار شده و خبری از سوالات اینترنتی در آن نخواهد بود؛ 100 سوال 5 گزینه ای که برخلاف آزمون GRE General، دارای نمره منفی نیز می باشند. این آزمون معمولاً برای متقاضیان دانشگاه های بسیار مطرح که رقابتی سنگین برای ورود به آنها وجود دارد توصیه می شود. افرادی نیز  که نمرات چندان قابل قبولی در مقاطع گذشته خود کسب نکرده و قصد دارند تا با جبران آن نمرات توانایی هایی خود را اثبات نمایند، معمولاً به نمره GRE Subject نیاز خواهند داشت.

آزمون دیگر که آن را به عنوان جی آر ای جنرال GRE General Test می‌شناسیم آزمونی است که هر هفته در سنترهای مختلف ایران به صورت منظم و کامپیوتری برگزار می‌شود. از این نظر دست شرکت کنندگان در انتخاب زمان و مکان مناسب باز است و می‌توانند زمان کافی برای آماده‌سازی قبل از این آزمون برای خود در نظر بگیرند. در ادامه به بررسی بیشتر این آزمون و نوع کامپیوتری متداول خواهیم پرداخت.

ساختار آزمون جی آر ای GRE

آزمون جی آر ای GRE کامپیوتری در سه بخش مختلف مهارت‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

  • نگارش تحلیلی (Analytical Writing)

    در این بخش فرد شرکت‌کننده در آزمون لازمست ۲ سوال را در مدت زمان شصت دقیقه (یک ساعت) پاسخ دهد. این بخش در مجموع شامل شش نمره است که به‌صورت نیم نمره کم یا زیاد می‌شود. هدف این بخش سنجش قدرت تحلیل داوطلب و همچنین میزان متقاعد کننده بودن نظرات و دلایل در نگارش است. این بخش از آزمون جی آر ای از لحاظ اهداف و ابعاد مورد سنجش، شباهتی به بخش نوشتاری آزمونهایی مانند آیلتس یا تافل ندارد.

  • استدلال کلامی (Verbal Reasoning)

    در این بخش از امتحان جی آر ای، شرکت‌کنندگان لازم است ۴۰سوال را که متشکل از دو مجموعه ۲۰ تایی است در مدت زمان سی دقیقه پاسخ دهند. شما می‌توانید بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره از این بخش کسب کنید که این نمرات به‌صورت یک نمره‌ای تغییر می‌کنند. هدف این بخش سنجش قدرت تحلیل و آنالیز متون، لغات، عبارات و همچنین میزان آشنایی متقاضی با مبحث تفکر انتقادی یا Critical Thinking است.

  • استدلال ریاضی (Quantitative Reasoning)

    در بخش استدلال ریاضی که شاید خاص‌ترین بخش از آزمون جی آر ای است، شرکت‌کنندگان لازمست چهل سوال متشکل از دو مجموعه‌ی ۲۰ سوالی را در مدت زمان ۷۰ دقیقه پاسخ دهند. نمره‌ی این بخش هم دقیقا مشابه بخش استدلال کلامی سنجیده می‌شود به نحوی که شما می‌توانید در این بخش هم بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره کسب نمایید و نمرات به‌صورت یک نمره‌ای تغییر خواهند کرد. در این بخش هدف سنجش قدرت تحلیل و حل مسائل ریاضی است. مباحث اصلی شامل جبر، علم حساب، هندسه و آنالیز داده‌ها می‌باشند.

همچنین لازم به ذکر است در امتحان جی آر ای دو بخش بدون نمره هم برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است که این بخش‌ها شامل بخش بدون امتیاز Unscored و بخش تحقیق Research است.

  • بخش Unscored شامل سوالاتی در حوزه‌ی واژگان و یا ریاضی است که در بین سوالات شما قرار دارد و شما از محل سوالات و نوع سوالات اطلاع نخواهید داشت، در این بخش مشاهده شده است که شرکت‌کنندگان با استفاده از حدسیات سعی در حذف برخی سوالات نموده‌اند، این کار به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود و شرکت‌کننده نمی‌تواند با توجه به میزان سختی سوال بدون نمره بودن آن سوال را پیش‌بینی نماید.
  • بخش Research یکی دیگر از بخش هایی‌ست که در این آزمون شامل امتیاز و نمره نمی‌شود، این بخش بر خلاف دیگر بخش‌ها بدون نمره محل مشخصی دارد و معمولاً در انتهای امتحان برای شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شود و به شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود که این بخش شامل نمره نیست. لازم به ذکر است در هر آزمون جی آر ای شرکت‌کنندگان تنها با یک بخش بدون نمره روبرو خواهند بود نه هر دو بخش.

توجه

در نظر داشته باشید که شما در مجموع برای دو بخش استدلال کلامی و ریاضی نمره‌ ای برابر با ۲۶۰ تا ۳۴۰ کسب خواهید کرد و عمدتاً دانشگاه‌های معتبر دنیا برای پذیرش دانشجو برای این دو نمره حداقلی قائل شده‌اند که این نمره معادل ۳۰۰ تا ۳۱۰ نمره است. میانگین نمره برای Verbal Reasoning معادل 151 است و میانگین نمره برای Quantitative Reasoning معادل 153 است.

آزمون جی آر ای

هزینه، زمان و نحوه ثبت‌نام آزمون جی آر ای

هزینه ثبت نام آزمون GRE General برابر با 205 دلار آمریکا می‌باشد اما در صورتی که بخواهید به صورت Late (یعنی به طور معمول از یک هفته تا چهار روز مانده به آزمون) ثبت نام کنید، هزینه ی آن 230 دلار خواهد بود. این آزمون به طور تقریبی هر هفته در شهرهای مختلف در داخل کشور برگزار می‌شود و شما می‌توانید جهت آگاهی از مراکز، زمان‌ها و ظرفیت‌های باز به بخش مربوطه در وب سایت ETS مراجعه نمایید.
جهت شرکت در این آزمون، ابتدا می‌بایست در سایت ETS یک حساب کاربری ایجاد کنید. توجه نمایید در صورتی که قبلاً برای آزمون تافل در ETS اکانت داشته‌اید، می‌توانید با مشخصات همان اکانت وارد شوید اما پس از ورود باید پروفایل امتحان GRE را تکمیل کنید. پس از انتخاب مرکز و تاریخ آزمون خود به صفحه پرداخت با مسترکارت یا ویزا‌‌کارت خواهید رسید و بعد از پرداخت، ثبت نام شما نهایی خواهد شد. در ادامه نکاتی راجب آزمون آورده شده که بایستی به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • در زمان ورود به محل برگزاری آزمون، به همراه داشتن تلفن همراه، کاغذ، ماشین حساب، هر نوع خودکار یا روان نویس و یا مداد ممنوع است. نماینده ETS که در محل آزمون حاضر است، کاغذ و مداد در اختیار شما خواهد گذاشت و ماشین حساب آنلاینی نیز روی مانیتور شما جهت انجام محاسبات در دسترس می‌باشد.
  • نتیجه آزمون بین 10 تا 15 روز پس از آزمون در حساب کاربری شما در سایت ETS قابل دسترس است.
  • نتیجه آزمون GRE به مدت 5 سال معتبر است.
  • شما می‌توانید گزارش نمره (Report) امتحان خود را برای 4 دانشگاه به صورت رایگان ارسال کنید. از آنجا که می‌بایست در روز امتحان مشخصات این دانشگاه ها را به صورت آنلاین وارد کنید، لذا این مشخصات را در روز آزمون به همراه داشته باشید.
  • در صورتی که به هر دلیلی بخواهید ثبت نام خود را لغو کنید، تا 4 روز پیش از تاریخ آزمون فرصت خواهید داشت. پس از لغو آزمون، بازگشت پول (Refund) تحت شرایط زیر انجام می‌شود:
    – نهایتا 50 درصد از هزینه آزمون به شما بازگردانده می‌شود.
    – مبنای هزینه آزمون، مبلغ ثبت نام به صورت Regular deadline است و چنانچه شما به صورت Late ثبت نام کرده باشید، نیمی از هزینه Regular به شما بازگردانده می‌شود.
  • نماینده ETS جهت احراز هویت شما، کارت ملی یا گذرنامه شما را بررسی می‌کند، بنابراین حتما یکی از این مدارک را به همراه داشته باشید. شناسنامه برای احراز هویت قابل قبول نیست.
  • پس از احراز هویت، یک عکس با وب کم از شما گرفته می‌شود و کامپیوتری که باید با آن آزمون را انجام دهید تعیین می‌شود.
  • در انتهای آزمون، نتایج بخش Verbal و Quantitative برای شما نمایش داده می‌شود، اما این نمرات، نمره رسمی و قابل استناد نیست.
کلاس های خصوصی جی آر ای GRE

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجب دوره ها و شرکت در کلاس های خصوصی با ما در تماس باشید.