استفاده از مثال در رایتینگ آیلتس

رایتینگ تسک 2

با نگاهی به معیار ارزیابی رایتینگ آیلتس میتوان دریافت که برای کسب نمره 9 شما بایستی نکته زیر را رعایت کنید:

رایتینگ تسک 2

این پست به شما نشان می دهد که چگونه ایده های خود در رایتینگ را با استفاده از مثال های مختلف به طور کامل گسترش داده و حمایت کنید.
مثال ها، اگر به درستی استفاده شوند، نه تنها به شما در بهبود نمره “Task Response” کمک میکند بلکه همچنین تأثیر بسزایی در افزایش امتیاز “Coherence” شما در رایتینگ خواهد داشت. مثالها با تصویرسازی از ایده های شما به ساده سازی و درک راحت تر رایتینگ شما کمک می کنند. همچنین، استفاده از مثال در رایتینگ بسیار ساده تر از تلاش برای توضیح یک مسئله پیچیده است. با این حال، این بدان معنا نیست که شما می توانید هر مثالی را در رایتینگ خود بکار برده وانتظار کسب نمره بالا را داشته باشید، هر مثال باید به درستی پرداخته شود تا اثر خود را در نمره نهایی ما بگذارد.

ساختار پاراگراف

به منظور آسان سازی فهم یک پاراگراف تنها باید یک ایده اصلی داشته باشیم. اشتباه رایج داوطلبین آزمون آیلتس این است که گمان میکنند اگر رایتینگ تسک 2 آنها شامل تعداد زیادی ایده باشد، نمرات بالاتری دریافت خواهند کرد. در واقع، خلاف این موضوع صحت دارد. نمرات بالاتر برای توسعه ایده ها با توضیحات و مثال ها به دست می آیند. شما نمیتوانید صرفاً با تعداد زیادی ایده نمره بالاتری دریافت نمایید. برای نمونه، به مثال زیر نگاهی می اندازیم:
رایتینگ تسک 2
فردی که پاراگراف فوق را نوشته، فکر می کند که راه به دست آوردن نمره بالا، فهرست نمودن ایده های گوناگون نشان دهنده این است که چقدر آنها در مورد موضوع می دانند. این در واقع یکی از بدترین چیزهایی است که می توانید انجام دهید، زیرا رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس در پی تست دانش شما نیست، بلکه این تست توانایی رایتینگ آکادمیک شماست که مورد محک قرار میگیرد. پاراگراف بالا تنها یک لیست است، نه یک پاراگراف منسجم و یکپارچه که ایده ها را در بر می گیرد و به طور کامل آنها را توسعه می دهد.
رایتینگ تسک 2
پاراگراف تنها یک ایده اصلی دارد: مسافرت هوایی ارزان است (air travel is cheap). نویسنده این پاراگراف نکات اصلی خود را در اولین جمله بیان کرده است، سپس توضیح می دهد که این چه معنایی دارد و چگونه به مسئله مربوط می شود و سپس یک مثال خاص برای مشخص نمودن ایده اصلی استفاده نموده است. این دقیقاً همان چیزی است که ممتحنین دنبال آن هستند و شما باید سعی کنید از ساختار زیر برای نگارش پاراگراف های پشتیبان خود استفاده کنید:
  • Topic sentence (state your main point)
  • Explanation (What does your main point mean? Why have you included it? How does it answer the question?)
  • Example (A specific example that illustrates your main point)

واژگان (Vocabulary)

برای مثال می توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • For example,0
  • For instance,0
  • This is illustrated by ….0
  • … such as …
  • … namely …

همانطور که ملاحظه میکنید، این یک لیست بسیار طولانی نیست و عمداً به دو دلیل تقلیل یافته است. شما فقط می توانید 2 یا 3 نمونه مثال را در تسک 2 بگنجانید و بهتر است زمان خود را صرف یادگیری لغات دیگر نمایید تا ده روش مختلف برای گفتن “For example” در ذهن داشته باشید. در زیر چند نمونه برای نشان دادن نحوه استفاده از آنها در یک جمله آمده است:

رایتینگ تسک 2

استفاده نادرست از کلمات مترادف (Synonyms) در رایتینگ آیلتس

چگونگی ایجاد یک مثال مناسب

یکی از بزرگترین دغدغه های داوطلبن آیلتس این است که: “من هرگز نمیتوانم یک مثال مناسب پیدا کنم!” یک راه حل بسیار سریع برای این مشکل وجود دارد – آنها را خودتان خلق کنید. ممتحنین هرگز مثال های شما را برای صحت آنها بررسی نمی کنند. آنها اهمیتی نمی دهند که مثال شما واقعی باشد یا خیر، فقط اینکه شما بتوانید آن را بنویسید. همیشه بهتر است در مورد مثال واقعی بنویسید، اما اگر نمیتوانید از یکی استفاده کنید، یکی از مثالهای زیر را استفاده کنید:

1. مطالعات دانشگاهی (The University Study)

دانشگاه ها همواره تحقیقاتی بعمل می آورند که شما می توانید از آن برای ایجاد یک مثال مناسب در جهت پشتیبانی نقطه نظر اصلی خود استفاده کنید. بعنوان مثال فرض میکنیم که ایده اصلی شما این است که با استفاده از iPads و iphones سواد در میان کودکان افزایش می یابد. شما می توانید بنویسید:

2. نظرسنجی دولتی (A Government Opinion Poll)

دولت ها معمولاً از شهروندان خود در مورد مسائل مختلف سؤال می کنند و می توانید از این موضوع برای حمایت از نکات اصلی خود استفاده کنید. بعنوان مثال در مورد این که آیا بهتر است تحصیل دانش آموزان در مدرسه های مختلط یا تک جنسیتی انجام شود، شما می توانید بنویسید:

3. گزارش روزنامه (A Newspaper Report)

استفاده از مطالب روزنامه نیز برای حمایت از دیدگاه شما بسیار مفید است. بعنوان مثال فرض کنید از شما خواسته شد تا درباره اینکه آیا فکر می کنید بازی های ویدیویی خشونت آمیز در افزایش سطح جرم و جنایت بین جوانان اثر داشته یا خیر. شما می توانید بنویسید:

4. تجربه شخصی (Personal Experience)

شما همچنین می توانید از تجربه زندگی خود برای شفاف سازی یک ایده استفاده کنید. به طور کلی نباید از ضمایر شخصی در رایتینگ تسک 2 استفاده کنید، اما در اینجا مشکلی در انجام آن نیست. فرض کنید سوالی در مورد راه حل های ترافیک داده شده است. شما می توانید بنویسید:

از کلی گویی (Generalisation) اجتناب کنید!

اکنون که می دانید چگونه یک پاراگراف را ساخته و با مثال های مناسب ارائه کنید، بایستی از یکی از رایج ترین اشتباهات داوطلبین آزمون آیلتس هنگام استفاده از مثالها اجتناب کنید و آن کلی گویی است. اگر به نشریات یا کتاب های دانشگاهی نگاه کنید متوجه خواهید شد که مثال هایی که آنها ارائه می دهند، تا حد ممکن واقعی و دقیق است. این موضوع به بیان بهتر ایده و استدلال های شما کمک خواهد نمود.

در ادامه به یک سوال خواهیم پرداخت که چرا زنان باید حقوق برابر با مردان را دریافت کنند. نکته اصلی ما این است که زنان در مقایسه با مردان نمرات بالاتری را در دانشگاه بدست می آورند. حال، بیایید به سه نمونه زیر نگاه کنیم:

 

For example, women achieve more than men at university.0

این یک بیان کلی است و واقعاً از نقطه نظر اصلی ما حمایت نمی کند و به همین دلیل است که به نظر می رسد ما فقط نقطه نظر اصلی را تکرار کرده ایم.

 

For instance, most women on my university course did better than men.0

این مثال کمی بهتر است، زیرا نویسنده در مورد دانشگاه و دوره مورد نظر دقیق تر عمل نموده، اما هیچ جزئیاتی آورده نشده است، بنابراین هنوز کمی مبهم است.

 

For example, at Queen’s University in 2009, 32% of female law graduates achieved First Class Honours , while only 8% of males achieved the same.0

این یک مثال بسیار دقیق است زیرا شامل زمان، مکان و اعداد خاص است. به این ترتیب در مورد این موضوع فکر کنید که اگر با کسی درباره این نکته بحث کردید و به یکی از سه مثال بالا اشاره می کرد، کدام یک را قبول میکردید؟ با در اختیار داشتن جزئیات میتوانیم به قدرت استدلال خود اضافه کنیم و پاسخ بهتری به سوال بدهیم.