لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس: راهکارهای بهبود نمره

لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس را میتوان بنوعی ساده ترین بخش آزمون آیلتس از لحاظ کسب نمره دانست چرا که در این ماژول، استراتژی های مشخصی وجود دارند که می توان ظرف چند ساعت آنها را یاد گرفته و تمرین کنید. در این میان نباید فراموش کرد که ‘ممارست و تمرین’ این تکنیک ها لازمه موفقیت در آزمون است.

در ماژول لیسنینگ آیلتس، چهار متن صوتی را می شنوید که هر یک به مدت پنج دقیقه طول می کشد. هنگام گوش دادن به هر قسمت، باید ده پرسش را پاسخ دهید. در انتهای آزمون زمان برای وارد نمودن پاسخهای شما در پاسخنامه وجود خواهد داشت. در صورت عدم آشنایی با سوالات آزمون به این صفحه مراجعه نمایید.

لیسنینگ آیلتس – نکته 1 : کلمات کلیدی سوال را بیابید

اولین نکته لیسنینگ آیلتس در مورد آمادگی مناسب شماست. قبل از شروع لیسنینگ در هر بخش، یکبار بسرعت صورت سوالات را خوانده و توجه ویژه ای به کلمات کلیدی “anchors” داشته باشید. اینها معمولاً شامل اسم ها “nouns” و اغلب نام اشخاص و یا مکان ها است. نه تنها این واژه ها به شما در پیش بینی محتوای متن، بلکه به هدایت شما در تست زنی آیلتس نیز کمک میکنند. نام افراد و مکان ها به وضوح توسط اسپیکرها ذکر خواهد شد، بنابراین شما می توانید براحتی آنها را پیدا نموده و با محتوا پیش بروید. کلمات دیگر ممکن است توسط اسپیکر پارافریز شوند، بنابراین شما نمی توانید به آنها کاملاً اتکا کنید.

لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس – نکته 2 : سرنخ های گرامری را دنبال کنید

این چیزی است که شما می توانید قبل و در حال لیسنینگ آیلتس انجام دهید. به ویژه، در انجام تسک های تکمیل جمله “sentence completion”، توجه دقیقی به شکل دستوری جمله داشته باشید. ممکن است لازم باشد کلمات اسپیکر را تغییر دهید تا متناسب با جواب سوال شود. برای مثال ممکن است که اسپیکر از حالت مصدری “infinitive” استفاده میکند (to agree) ولی صورت سوال از ما حالت Gerund (agreeing)  و یا حتی اسم آن (agreement) را طلب کند . همچنین، بررسی کنید که آیا فعل مفرد است یا جمع (singular or plural)، زیرا ممکن است در هنگام لیسنینگ آیلتس، شنیدن ‘s’ انتهای اسم دشوار باشد.

 لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس – نکته 3 : لیسنینگ هدفمند را تمرین کنید

این مسلماً مهمترین مهارت در لیسنینگ آیلتس است. لیسنینگ هدفمند در واقع جستجو برای اطلاعات خاص در لیسنینگ است، به جای آن که تنها به هر آنچه که اسپیکرها میگویند توجه شود. یک مثال ملموس در این مقوله لیسنینگی است که در ایستگاه قطار اتفاق می افتد. هنگامی که همه آن اعلان های عمومی را می شنوید، به همگی آنها بدقت گوش فرا می دهید؟ خیر، احتمالاً فقط به نام مقصد مورد نظر گوش می کنید. در لیسنینگ آیلتس، برای اولین بار سؤالات را برای یافتن آنچه که نیاز است خوانده و سپس با استفاده از لیسنینگ هدفمند برای یافتن 10 آیتم مورد نیاز استفاده نمایید.

 لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس – نکته 4 : در صورتی که پاسخ را نمی شنوید، از روی آن گذر کنید!

یکی از بزرگترین خطرات در لیسنینگ آیلتس و یا هر آزمون لیسنینگ دیگر، حواس پرتی “distraction” است. چیزی که به احتمال زیاد ما را منحرف می کند یک سوال دشوار خواهد بود. چی گفت!!؟ خیلی دیر است – در عوض بر روی سوال بعدی متمرکز شوید که احتمالاً ساده تر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که در لیسنینگ آیلتس فقط به 30 پاسخ صحیح از 40 سوال موجود برای گرفتن نمره 7 نیاز دارید که نمره خوبی بشمار می آید. بنابراین چند سوال را از دست ندهید، فقط به این دلیل که شما پاسخ یکی از آنها را از دست دادید. البته، شما هنوز هم می توانید جواب را حدس بزنید، اما این می تواند پس از پایان بخش Listening انجام شود.

لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس – نکته 5 : حتماً گرامر و املای کلمات را چک کنید

نکته نهایی در لیسنینگ آیلتس موردی است که اکثراً بسادگی فراموش گردیده و یا نادیده گرفته می شود. این موضوع عمدتاً به این دلیل است که ماژول لیسنینگ آیلتس به پایان رسیده است، شما خسته هستید و فقط می خواهید آن را تمام کنید. با این حال، لطفاً دوباره بررسی کنید که پاسخ های شما به درستی نوشته شده (correctly spelt)، از لحاظ گرامری یا دستور زبان مشکلی نداشته و از تعداد کلمات خواسته شده (word limit) تجاوز نمی کنند. یک ممتحن آیلتس می تواند اشتباهات بسیار کمی از دستور زبان یا املا را ببخشد، اما مطمئناً نمی خواهید در این مورد ریسکی را قبول کنید!

لیسنینگ آیلتس

 

برای آگاهی از نکات اصلی ماژول اسپیکینگ آیلتس لطفاً بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.