آیلتس لایف اسکیلز IELTS LIFE SKILLS چیست؟

آیلتس لایف اسکیلز
آزمون آیلتس لایف اسکیلز با هدف سنجش دانش زبانی افراد در دو مهارت گفتاری (Speaking) و شنیداری (Listening) طراحی شده است. این آزمون اولین بار در آوریل 2015 برگزار شد و مخاطبان آن متقاضیان دریافت ویزای غیر تحصیلی انگلستان می‌باشند. در آزمون لایف اسکیلز، مهارتهای ارتباطی و تعاملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین نحوه برگزاری آزمون و موضوعات مطرح شده نیز کاملا رویکردی ارتباطی دارند و بیشتر هدف آزمون سنجش میزان توانایی افراد در برقراری ارتباطات روزمره و تعاملات جاریست.

چرا آیلتس لایف اسکیلز

آیلتس لایف اسکیلز (IELTS LIFE SKILLS) برای افرادی طراحی شده است که در یکی از گروه های زیر قرار دارند:

  • افرادی که خانواده ساکن انگلستان دارند و می خواهند ویزا بگیرند : اگر می خواهید به انگلستان بروید و با یکی از بستگان یا همسر خودتان که اقامت دائم انگلستان را دارد زندگی کنید.
  • افرادی که قصد سکونت نا محدود در انگلستان دارند : اگر همین حالا در انگلستان زندگی می کنید و می خواهید آنجا را به محل سکونت دائمی خودتان تبدیل کنید.
  • افرادی که قصد دارند شهروند انگلستان بشوند : اگر قصد دارید شهروند انگلستان بشوید.

آیلتس لایف اسکیلزتفاوت آزمون آیلتس لایف اسکیلز با دیگر نسخه های آیلتس چیست؟

  •  آیلتس لایف اسکیز مهارت نوشتار ( writing ) و مهارت خوانش ( Reading ) ندارد.
  •  در بخش گفتار آیلتس لایف اسکیلز بر خلاف نسخه جنرال و آکادمیک آّیلتس که به صورت فردی برگزار میشود، فرد آزمون دهنده با یک شرکت کننده دیگر آزمون خواهد داد .
  • آیلتس لایف اسکیلز نمره ندارد ( یعنی مانند آیلتس مهارت زبانی داوطلب بر اساس نمرات از 1-9 نشان داده نمیشود) ، بلکه نمره داوطلب به صورت قبول یا عدم قبولی در امتحان اعلام میشود.

سطوح آیلتس لایف اسکیلز

آزمون آیلتس لایف اسکیلز سه سطح دارد و با توجه به ویزایی که می خواهید بگیرید، باید در یکی از این سطوح شرکت کنید.آیلتس لایف اسکیلز

  • سطح A1
    • اگر در انگلستان بستگانی دارید یا همسر شما ساکن انگلستان است و شما قصد دارید به انگلستان بروید تا با او زندگی کنید، باید در سطح A1 آیلتس لایف اسکیلز شرکت کنید. آزمون A1 بین ۱۶ تا ۱۸ دقیقه طول می کشد.
  • سطح A2
    • اگر ویزای انگلستان دارید و می خواهید ویزای خودتان را تمدید کنید، باید در سطح A2 آزمون آیلتس لایف اسکیلز شرکت کنید. این سطح از آزمون از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار می شود. سطح A2 کمتر از ۲۰ دقیقه خواهد بود و فقط در خود انگلستان برگزار می شود.
  • سطح B1
    • اگر همین حالا هم در انگلستان ساکن هستید و می خواهید آنجا را به محل سکونت دائمی خود تبدیل کنید یا شهروندی انگلستان را به دست بیاورید، باید در آزمون آیلتس لایف اسکیلز سطح B1 شرکت کنید. این سطح از آزمون Life Skills هم ۲۲ دقیقه طول می کشد.

دقت کنید هر سه سطح این آزمون فقط مهارت های Speaking و Listening را می سنجند و در آنها خبری از بخش Writing و Reading نیست. در واقع کشور انگلستان می خواهد مطمئن شود افرادی که وارد این کشور می شوند قادر خواهند بود به راحتی و بصورت شفاف با سایر افراد به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند.

توصیه می‌شود که حتما قبل از ثبت نام در سایت سفارت انگلستان از سطح موردنظر برای نوع ویزای خود مطمئن شوید.

بخش های دو سطح A1 و B1 در آیلتس Life Skills

آیلتس لایف اسکیلز

همانطورکه می دانید در فرمت های آکادمیک وجنرال آزمون IELTS هر چهار مهارت شنیداری، گفتاری، نوشتاری و درک مطلب سنجیده می شوند. در IELTS Life Skills اما فقط دو مهارت گفتاری وشنیداری یا همان اسپیکینگ و لیسنینگ خواهید داشت. سطح A1 دارای دو بخش و سطح B1 دارای ۳ بخش هست. دو بخش اول سطح B1 دقیقا مشابه سطح A1 هستند و فقط بخش سوم آن جدید خواهد بود. همانطور که می توانید حدس بزنید سطح B1 از A1 کمی سخت تر است.

سطح A1: دوبخش دارد

در بخش اول شما باید در مورد یک موضوع آشنا و روزمره حرف بزنید. دربخش دوم  شما باید به یک لیسنینگ گوش کنید و به سوال ها پاسخ بدهید. در اینجا شما می توانید از لیسنینگ نت بردارید تا راحت تر بتوانید به سوال ها پاسخ بدهید. سطح A1 در حدود ۱۶ تا ۱۸ دقیقه طول می کشد.

سطح B1: دو بخش مشابه سطح A1 + بخش سوم

در سطح B1 شما سه بخش خواهید داشت که دو بخش اول آن دقیقا مشابه آزمون آیلتس لایف اسکیلز سطح A1 هستند. برای بخش سوم این سطح هم یک فعالیت گروهی طراحی می شود که دو شرکت کننده باید با هم آن را انجام بدهند. این سطح از آزمون در حدود ۲۲ دقیقه طول خواهد کشید.

نحوه ارزیابی آزمون

در آزمون لایف اسکیلز همانطور که گفته شد، سنجش دو مهارت اصلی برقراری ارتباط، لیسنینگ و اسپیکینگ با حضور یک ممتحن و دو آزمون‌دهنده برگزار می‌شود. در این آزمون نمره دهی بر اساس کمیت نمی‌باشد و برخلاف آزمون آیلتس، عددی برای نمره در نظر گرفته نمی‌شود. زیرا آزمون کاملا تعاملی بوده و نظر ممتحن شرط اصلی قبولی است. بنابراین فرد متقاضی “قبول”  یا  “رد” می‌شود.

متقاضیان در چهار محور زیر مورد ارزیابی قرار میگیرند:

  • کسب درست اطلاعات (فهم سوال مطرح شده)
  • انتقال اطلاعات (پاسخ درست به سوال)
  • توانایی ایجاد ارتباط
  • توانایی شرکت در بحث های ساده

نتیجه آزمون در بازه زمانی ۷ روز کاری اعلام می‌گردد. چنانچه فردی قبول نشود می‌تواند بلافاصله در آزمون بعدی در صورتیکه ظرفیت کافی داشته باشد شرکت کند و فردی که قبول می‌شود تا ۲ سال دیگر حق شرکت در آزمون همان سطح را ندارد. هزینه آزمون لایف اسکیلز ۷،۰۵۰،۰۰۰ ریال می‌باشد.

در حال حاضر موسسه ایرسافام در تهران تنها موسسه مورد تایید دولت انگلستان برای آزمون لایف اسکیلز می‌باشد. شما با ثبت نام و انتخاب این آزمون در سایت ایرسافام و همچنین ثبت اطلاعات در سایت UKVI می‌توانید این نوع مدرک را برای تقاضای ویزای انگلستان دریافت ‌کنید.