نکات ضروری اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس و نکات کوچکی که موفقیتتان را تضمین می‌کند!


اسپیکینگ آیلتس

به دلیل اهمیت آزمون‌ اسپیکینگ آیلتس، تحلیل دقیق توانایی دانشجو و همچنین کارایی مفید کلاس‌های آماده سازی این آزمون‌ها امری مهم به نظر می‌رسد. برهمین اساس، در این مطلب سعی بر آن است بصورت کاملاً شفاف راهکارهایی ارائه شوند تا با رعایت آنها بتوانید در روز آزمون شفاهی آیلتس حداکثر نمره را کسب کنید.

1) معیار های ارزیابی آزمون اسپیکینگ آیلتس را بدانید.

آزمون اسپیکینگ آیلتس براساس 4 معیار روانی و انسجام کلام، دایره واژگان، گرامر و تلفظ صحیح ارزیابی می شود. اگر می خواهید ممتحن را تحت تأثیر قرار دهید، باید بدانید که او به چه مواردی اهمیت می دهد.

2) قبل از شروع آزمون، تمرین کنید.

بهتراست قبل از شروع آزمون آیلتس، انگلیسی گوش دهید و صحبت کنید، این تمرین آمادگی شما را بالاتر می برد.

3) جواب‌هایتان را گسترش دهید.

ایده‌های خود را با توضیح دادن و اضافه کردن جزئیات و یا با مثال گسترش دهید. دقت کنید که جواب خیلی طولانی هم زیاد خوب نیست چون ممکن است شما را از مسیر اصلی آزمون اسپیکینگ آیلتس خارج کند و باعث شود که نامرتبط به موضوع سؤال صحبت کنید.

با تکنیک پارافریز کردن سؤال، به خود زمان بیشتری برای پاسخ دادن به سؤال بدهید.

4) برای خود زمان بخرید.

در بخش یک و سه، زمانی برای آماده کردن جواب ندارید و باید بلافاصله صحبت کنید. ممکن است در همان لحظه ایده مناسبی برای پاسخ دادن به سؤال نداشته باشید. در این صورت می‌توانید سؤال را پارافریز کرده و بعد ادامه دهید این تکنیک نه تنها به شما زمان برای فکر کردن به پاسخ سؤال می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که مکث نداشته باشید.

مثال:

“what did I enjoy as a child? Let me see …”

حتی می‌توانید نظر مشخصی خود را نسبت به سؤال بیان کنید.

“That’s not something I’ve thought about before. It’s an interesting question”

5) اگر متوجه اشتباهات خود شدید، سریع آن را تصحیح کنید.

اگر در حین صحبت کردن هنگام آزمون اسپیکینگ آیلتس متوجه شدید که چیزی را اشتباه بیان کردید، بهتر است بلافاصله آن را تصحیح کنید و ادامه دهید. این به ممتحن نشان می دهد که کنترل و نظارت لازم برای صحبت کردن را دارید. ولی اگر نمی توانید در لحظه تشخیص دهید بهتر است ادامه دهید و مکث نکنید، چون این کار به روانی کلام (fluency) شما ضربه می‌زند.

6) اگر سؤالی را متوجه نشدید، از ممتحن بخواهید که آن را تکرار کند.

درخواست تکرار سؤال باعث کم شدن نمره شما نمی‌شود. اگر سؤالی را درست متوجه نشدید، از ممتحن بخواهید آن را تکرار کند. بدیهی است جواب نامرتبط به سؤال باعث کاهش نمره شما می‌شود.

7) بیشتر لغات کاربردی استفاده کنید مثل لغات و عبارات کاربردی برای بیان کردن عقیده.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای زبان در آموزش اسپیکینگ آیلتس، بیان کردن نظرات و عقاید و صحبت کردن راجع به چیزهایی است که دوست داریم یا نداریم. بهتر است عبارات و لغات متعددی در این رابطه یاد بگیریم و به کار ببریم.

8) سعی نکنید بیش از حد از کلمات و عبارات غیرمصطلح استفاده کنید.

بسیاری از داوطلبین سعی می کنند که با به کار بردن واژگان غیرمصطلح ممتحن را تحت تأثیر قرار دهند. دقت داشته باشید که با استفاده به جا و درست از واژگان نیز ملاک است. پس مطمئن باشید که آن کلمات را به درستی به کار می‌برید. همچنین وقفه در صحبت برای به کاربردن واژگان غیر رایج به روانی کلام شما آسیب خواهند رساند.

9) در طول آزمون شفاهی آیلتس با ممتحن ارتباط چشمی داشته باشید.

بخش بزرگی از ارتباط بین افراد، غیرکلامی/ زبانی است. شما توسط ممتحن ارزیابی می شوید و باید نشان دهید که با ارتباط برقرار کردن با دیگران، مشکلی ندارید. بنابراین سعی کنید در طول آزمون اسپیکینگ با ممتحن ارتباط چشمی داشته باشید.

10) جواب از قبل حفظ شده ندهید.

ممتحن آیلتس به گونه‌ای آموزش دیده شده که به راحتی متوجه جواب‌های از قبل آماده و حفظی می‌شود و بلافاصله سؤال را عوض می‌کند.