افزایش نمره لیسنینگ آیلتس

افزایش نمره لیسنینگ آیلتس

زبان‌آموزانی که قصد شرکت در هر آزمونی اعم از آیلتس، تافل، پی‌تی‌ای و … را دارند، در ابتدای راه به مشکلاتی در جهت پاسخگویی به سوالات لیسنینگ (listening) برخواهند خورد چرا که برای این مهارت زبانی بایستی مراتبی را طی نمایند و اغلب یا منابع اشتباهی را برای مطالعه انتخاب کرده یا روش نامناسبی را بکار می‌بندند و پس از مدتی دچار سردرگمی می‌شوند. در مقاله پیش‌ رو برآنیم تا به بررسی این موضوع پرداخته و راهکاری مناسب برای شما داوطلبان گرامی به منظور افزایش نمره لیسنینگ آیلتس ارائه دهیم.

این مقاله برای افرادی مناسب است که:

  • برای بهبود لیسنینگ خود دنبال نقطه شروع می‌گردند.
  • در میانه لیسنینگ تمرکز خود را ازدست داده و قادر نیستند تا با سرعت اسپیکر هماهنگ شوند.
  • همیشه در حال گوش دادن به فایل‌های گوناگون هستند ولی افزایشی در نمره آزمون خود مشاهده نمی‌کنند.

3 راهکار افزایش نمره لیسنینگ آیلتس


1. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید

اکثر مشکلات لیسنینگ شامل سه محور زیر می‌گردنند:

  1. دامنه واژگان محدود: در این حالت به دلیل دامنه واژگان پایین، زبان‌آموز قادر به فهم محتوای لیسنینگ نیست. در صورت داشتن چنین ضعفی، پیشنهاد می‌شود که عجله‌ای برای گوش دادن به خرج ندهید و بیشتر زمان خود را صرف یادگیری واژگان جدید نمایید. برای مثال، می‌توانید از مجموعه 1000 لغت متداول لیسنینگ و یا هر کتاب لغت متناسب با سطح خود استفاده نمایید.
  2. تلفظ اشتباه: کاملاً قابل درک است که گاهاً آنچه که در لیسنینگ گفته می‌شود با آنچه که زبان‌آموز می‌شنود متفاوت است. افرادی که لغات را به اشتباه تلفظ می‌کنند در واقع در 90 درصد موارد آن لغت را یا نشنیده و یا به اشتباه با لغتی دیگر جایگزین می‌کنند. برای مقابله با این موضوع پیشنهاد می‌شود که تلفظ خود را با کتبی که در این زمینه نگارش شده‌اند همانند Cambridge’s English Pronunciation In Use و یا استفاده از دیکشنری تقویت نمایید.
  3. عدم سازگاری با سرعت گوینده: سرعت صحبت گوینده عمدتاً بدلیل حذف لغات (ellipsis) و گفتار متصل (connected speech) برای زبان‌آموزان ایجاد مشکل می‌نماید. برای رفع این مشکل عمدتاً پیشنهاد می‌گردد تا در ابتدا با نرم‌افزارهایی از قبیل Window Media Player سرعت فایل صوتی را کاهش داده تا شخص پله به پله به سرعت گوینده عادت نماید. همچنین، از دیگر رویکردهای بسیار موثر ترنسکرایب کردن (تبدیل گفتار به نوشتار) است که در ادامه به تفصیل به آن می‌پردازیم.

2. ترنسکرایب کردن (Transcribe)

همانطور که قبلاً اشاره شد یکى از بهترین راههاى افزایش نمره لیسنینگ آیلتس و همینطور ادای تلفظ صحیح، ترنسکرایب کردن یا پیاده نمودن متن شنیداری روی کاغذ است. برای این منظور ابتدا بایستی با توجه به سطح زبانی خود، فایل شنیداری مناسب را انتخاب نموده و اقدام به ترنسکرایب کردن آنها کنید. یکی از کانال‌های محبوب در این زمینه، کانال یوتیوب VOA Learning English می‌باشد که سرعت گفتار در آن کند بوده و بنابراین می توانید مکالمه را به وضوح بشنوید. موضوعات همچنین بسیار دوستانه هستند و درک مطالب مقاله را آسان می کنند.

  1. مرحله اول: تا حد امکان به اخبار گوش دهید و تمرکز کنید. در این مرحله اگر قادر نیستید همه آنچه که گفته می‌شود را بشنوید نگران نباشید. به یاد داشته باشید، در ابتدا، ما به دنبال “آنچه مورد بحث است” هستیم. فقط چند کلمه طول می کشد تا بدانید که آیا موضوع به اقتصاد، سیاست یا فرهنگ بوده و به چه مضمونی در آن حوزه اشاره دارد.
  2. مرحله دوم: این بار جمله به جمله توقف (Pause) کرده و آنچه که شنیده‌ایم را بر روی کاغذ بنویسید.
  3. مرحله سوم: اگر واژه یا واژگانی را نفهمیدید، بازگشته و دوباره گوش دهید و این عمل را آنقدر تکرار کرده تا آن واژه یا واژگان را متوجه شوید. (در صورتی که واژه‌ای را متوجه نشدید حتی پس از چندین بار تکرار آن قسمت، جای خالی گذاشته و در انتها با چک کردن جواب از شنیدن آن کلمات اطمینان حاصل نمایید.)
  4. مرحله چهارم: در پایان، واژگان و به خصوص کالوکیشن ها و عبارات مفید و جدید را فیش برداری کرده و سعی کنید با مثال آن در جمله، شخصی‌سازی کرده و به کار ببرید.

زبان‌آموزان دارای نمره 5 یا 5.5 که تمایل به افزایش نمره خود دارند بایستی فایل‌های کتب کمریج 14 – 8 را ترنسکرایب نمایند. همچنین، شما می‌توانید از فایل‌های صوتی BBC که بمراتب سرعت بالاتری نسبت به VOA دارند استفاده نمایید.

3. انتخاب منابع مناسب

در جدول ذیل لیست منابع مورد نیاز برای افزایش نمره لیسنینگ آیلتس بعنوان نمونه آورده شده است. لازم به ذکر است که هر منبع صوتی می‌تواند به افزایش نمره شما در بخش شنیداری آزمون آیلتس کمک نماید فلذا از میان صدها منبع موجود مفیدترین آنها را برای شما گردآوری کردیم.

نمرات 3 تا 4
نمرات 4 تا 5 افزایش نمره لیسنینگ آیلتس
نمرات 5.5 به بالا افزایش نمره لیسنینگ آیلتس