آیلتس یا تافل

آیلتس یا تافل آیلتس یا تافل: کدام آزمون برای شما مناسب تر است؟

(پارت اول)

آیلتس یا تافل، مساله این است!

آیلتس یا تافل؟ این یکی از سوال های زبان آموزانی است که قصد دارند از دانشگاه های خارجی پذیرش بگیرند. طبیعی است بخواهید که بدانید آزمون آیلتس برای شما مناسبتر است یا آزمون تافل، ولی پاسخ به سوال ” آیلتس یا تافل” چندان هم ساده نیست.


احتیاط در پرسیدن سوال آیلتس یا تافل

معمولا موسسه های زبان مختلف ممکن است در پاسخ به این سوال دانشجوها که آیا بهتر است در آزمون آیلتس شرکت کنند یا آزمون تافل، پاسخی می دهند که به نفع کلاس هایشان باشد. در اکثر مواقع آموزشگاهی که کلاس های تافل ندارد به شما پیشنهاد نمی دهد که تافل ممکن است آزمون بهتری برای شما باشد. همین موضوع برای آزمون آیلتس هم صادق است و گاهی فردی که آزمون آیلتس برایش بهتر است طوری راهنمایی می شود که در آزمون تافل شرکت کند چون آموزشگاه یا مدرسی که از او راهنمایی خواسته اند کلاس آیلتس برگزار نمی کند.

 

اعتبار مدرک تافل و آیلتس در دنیا

خیلی ها فکر می کنند مدرک تافل فقط برای دانشگاه های کشور آمریکا و یا نهایتا دانشگاه های آمریکای شمالی مناسب است و اگر قصد دارند از آیلتس یا تافلدانشگاه های کشور های اروپایی پذیرش بگیرند، باید حتماً در آزمون آیلتس شرکت کنند.

شاید قبلا اینطور بوده، اما در حال حاضر بیش از ۹۰۰۰ موسسه آموزش عالی در سراسر دنیا (شامل استرالیا و انگلستان) تافل را به عنوان مدرک زبان معتبر می شناسند.

همین موضوع برای آزمون آیلتس هم صادق است. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی در سراسر آمریکا وجود دارند که نمره آیلتس را به رسمیت می شناسند و شما می توانید با داشتن نمره مینیمم ، از آن دانشگاه ها پذیرش بگیرید. حتی اگر بخواهید برای بورد پرستاری آمریکا هم اقدام کنید باز هم می توانید مدرک آیلتس ارائه بدهید.

 

معیار های مهم در انتخاب آزمون آیلتس یا تافل

در هر صورت، اگر قصد دارید بین آزمون های IELTS و TOEFL یکی را انتخاب کنید، در ادامه نکات مهمی را برای شما لیست می کنیم که با در نظر گرفتن آنها  راحت تر می توانید یکی از این دو آزمون را انتخاب کنید.


نکته ی اول: رویکرد دانشگاه های مورد نظر شماآیلتس یا تافل

یکی از معیار هایی که باید مد نظر داشته باشید این است که دانشگاه یا دانشگاه هایی که مدنظر شماست و قصد دارید برای آنها اپلای کنید چه رویکردی نسبت به آزمون تافل یا آیلتس دارند. به عنوان مثال برخی دانشگاه های اروپایی ممکن است نمره آیلتس را به نمره تافل ترجیح بدهند و مثلاً به نسبت نمره آیلتسی که از دانشجوهای بین المللی می خواهند، نمره تافل بسیار بالاتری در نظر بگیرند. این موضوع می تواند برعکس هم باشد. بگذراید برایتان مثالی بزنیم.

تبعیض علیه آیلتس در آمریکا

واقعیت این است که بسیاری از استاد های دانشگاه های آمریکا تافل را به آیلتس ترجیح می دهند. عده زیادی هنوز هم تافل را به آیلتس ترجیح می دهند. برای این موضوع دلایل خاصی وجود دارد. مثلاً خیلی ها معتقدند تافل زبان انگلیسی را بصورت ترکیبی از مهارت ها ارزیابی می کند که یکی از برتری های آزمون تافل است. چون در محیط های آکادمیک شما به ترکیبی از لیسنیگ و رایتینگ و ریدینگ و اسپیکینگ نیاز خواهید داشت.

لهجه

البته مهمترین دلیل برتری نسبی تافل به آیلتس در محیط دانشگاهای آمریکا می تواند لهجه این آزمون باشد. به هر حال وقتی شما قرار است در یک محیط  آمریکایی زندگی کنید، بهتر است مهارت شما در این لهجه سنجیده شود. در کنار اینها آمریکایی بودن ETS  (educational testing service)  را هم باید در نظر بگیرید!

در آمریکا دانشگاه هایی وجود دارند که نمره آیلتس و تافلی که از دانشجو ها می خواهند اصلاً با هم تناسبی ندارند. مثلاً شما می توانید دانشگاه هایی پیدا کنید که از شما نمره ۷ آیلتس می خواهند، در حالیکه همان دانشگاه نمره تافل مورد نیاز برای گرفتن پذیرش را ۷۹ قرار داده است. هر کسی که در مورد نمره این آزمون ها آشنایی دارد می تواند به شما بگوید که گرفتن نمره ۷۹ تافل خیلی خیلی راحت تر از گرفتن نمره ۷ آیلتس است. به عنوان مثال به جمله زیر از  لینک دانشگاه the Ohio State University دقت کنید:

TOEFL (WHEN REQUIRED) MINIMUM 550 PAPER BASED, 79 INTERNET, IELTS = 7.0

نمره آیلتس یا تافل منصفانه

همانطور که می بینید این اختلاف زیاد در نمره معادل دانشگاه هایی مثل دانشگاه Ohio State دلیل خوبی است آیلتس یا تافلکه اگر قصد دارید برای یک دانشگاه آمریکایی اقدام کنید، خودتان را برای شرکت در آزمون تافل آماده کنید. برعکس این موضوع هم صادق است.

مثلا برای دانشگاهی در نروژ ،نمره آیلتس مورد نیاز برای دوره مدنظر ۵.۵ است در حالیکه نمره تافل مورد نیاز ۹۰ تعیین شده است.

مشخصاً اغلب گرفتن نمره ۵.۵ آیلتس بسیار بسیار راحت تر از گرفتن نمره ۹۰ تافل است.

البته دانشگاه های زیادی هم هستند که نمره آیلتس یا تافل را منصفانه تعیین کرده اند . بنابراین انتخاب بین آیلتس و تافل برای شما فرق زیادی نخواهد کرد. پس, منطقی است قبل از اینکه شروع کنید به آماده شدن برای هر یک از این آزمون ها، لیستی از دانشگاه های مورد نظر خودتان را مشخص کنید. و بعد از بررسی نمره های تعیین شده برای آزمون های IELTS یا TOEFL در مورد شرکت در این آزمون ها تصمیم بگیرید.

نتیجه: به سایت دانشگاه های مد نظر خودتان مراجعه کنید و نمره های مورد نظر دانشگاه ها را پیدا کنید. و با مقایسه آنها، متوجه خواهید شد آیا آزمون آیلتس برای شما مناسبتر است یا آزمون تافل؟!