مقایسه نمرات آزمون آیلتس با تافل

نمرات آزمون آیلتس و مقایسه آن با آزمون تافل اینترنتی


نمرات آزمون آیلتس پس از تغییرات اخیر در ویزای آمریکا، اهمیت ویژه ای یافته اند بطوریکه بسیاری از کسانی که نمره تافل دارند یا برای این امتحان آماده می شدند، به دانشگاه های کانادا و استرالیا و نیوزیلند و انگلیس و اسکاندیناوی و طبعاً آزمون آیلتس روی آورده اند.

سوال این است که چگونه نمرات کسب شده در امتحانات اصلی یا آزمایشی تافل را دقیقاً با نمرات آزمون آیلتس تطبیق دهیم و نقاط ضعف و قوت خود را بیابیم و طبق آنها کلاس و کارگاه بگیریم و یا کتاب های مورد نیاز را بخوانیم؟

در یک کار تحقیقی دقیق، هم نمره اورال و هم هر تک اسکیل به دقت در هر دو آزمون آیلتس و تافل مقایسه و همسان سازی شده اند.

نمرات آزمون آیلتس

اهمیت مقایسه نمرات آزمون آیلتس و تافل

شاید بپرسید اصلاً مقایسه نمرات آزمون آیلتس و تافل چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ خب، موقعیتی را در نظر بگیرید که شما مثلاً نمره ۹۵ تافل دارید و حالا می خواهید برای مهاجرت به کانادا در آزمون آیلتس شرکت کنید. در این شرایط اولین سوالی که مطرح می شود این است که شما در حال حاضر تقریباً چه نمره ای در آیلتس می توانید بگیرید، یعنی نمره تافل ۹۵ معادل چه نمره ای در آیلتس است. پاسخ این سوال می تواند به شدت در تخمین مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به نمره مدنظر شما در آیلتس تاثیر داشته باشد. پس، اینکه بدانید نمره این آزمون ها چطور با هم مقایسه می شوند می تواند خیلی مفید باشد.

برای نمرات آزمون آیلتس و تافل جدول های مختلفی در سطح اینترنت پیدا می شود. اما معتبرترین مقایسه ها را باید از خود ارائه دهنده های این آزمون ها گرفت. ETS در وبسایت خود جداول زیر را برای مقایسه نمرات آزمون تافل با نمرات آزمون آیلتس قرار داده است.

نمرات آزمون آیلتس

راه عملی مقایسه نمرات آزمون آیلتس و تافل

خبر خوب این است که یک راه بسیار ساده وجود دارد که بفهمید شما که نمره ای از یکی از آزمون های آیلتس یا تافل را دارید، در آزمون دیگر چه نتیجه ای ممکن است بگیرید. برای این کار کافی است سه یا چهار تست از آزمون دوم را بزنید. مثلاً اگر شما آزمون تافل داده اید و نمره ۹۰ گرفتید و حالا دارید به شرکت در آزمون آیلتس فکر می کنید، می توانید یکی از کتاب های آیلتس کمبریج را بردارید و هر چهار تست آکادمیگ آن کتاب را بزنید. با میانگین گرفتن نمره های بدست آمده شما به راحتی می توانید تخمین بسیار دقیقی از وضعیت خودتان در آزمون آیلتس داشته باشید.

البته همانطور که هیچ چیزی در این دنیا کامل نیست و هیچ راه حل بی نقصی وجود ندارد، ایراد این روش هم این است که این روش فقط برای ریدینگ و لیسنینگ مناسب است. برای اسپیکینگ و رایتینگ شما باید نمونه پاسخ هایتان را به فردی با تجربه بسپارید تا آنها را برایتان ارزیابی کند و به آنها نمره بدهد.

 

حال که با مقایسه هر دو آزمون دید بهتری از قابلیت های آنان بدست آورده اید، اگر مایل هستید در مورد مقایسه آزمون تافل (TOEFL) با آزمون آیلتس (IELTS) بیشتر بدانید مطالب مربوطه را مطالعه بفرمایید.