اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

جوامع بشری از ابتدا تاکنون برای برقراری ارتباط با یکدیگر از ابزارهای متعددی استفاده می کرده اند که در این میان زبان تنها وسیله ای است که می توان از طریق آن پیچیده ترین مفاهیم را به شکلی ساده و کامل انتقال داد، اما نکته ای که در اینجا به ذهن خطور می کند این است که مردم سراسر این کره خاکی با زبان های مختلفی با هم صحبت می کنند و این موضوع خود برقراری ارتباط میان جوامع مختلف را مشکل می سازد. پس باید زبانی مشترک در سراسر دنیا وجود داشته باشد تا مردم برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده کنند. در طی سالیان اخیر بنا به دلایل مختلف زبان انگلیسی بدین منظور برگزیده شده و امروزه در فعالیت های مختلف به عنوان ابزار اصلی انتقال مفاهیم به کارگرفته می شود. از این رو اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در جهان کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست و روز به روز نیز با گسترش ارتباطات بین جوامع مختلف بر اهمیت آن افزوده می شود.

تاریخچه ی زبان انگلیسی

زبان انگلیسی یکی از زبان‌های هندواروپایی از شاخه ژرمنی است. خود شاخه ژرمنی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود و انگلیسی به ژرمنی غربی تعلق دارد.(شکل زیر) این زبان در انگلستان و جنوب شرقی اسکاتلند تکامل یافته‌است. از دیگر زبان‌های شاخه ژرمنی می‌توان به آلمانی، هلندی، دانمارکی، سوئدی و نروژی اشاره کرد. امروزه نزدیک به نیمی از مجموعه واژگان و دستور زبان انگلیسی از ریشه ژرمنی است. زبان انگلیسی باستان شباهت بسیار زیادی به زبان آلمانی باستان داشته است چون انگلیسی زبان ها عمدتاً اقوام ژرمنی بودند که از آلمان وارد بریتانیا شدند و به نوعی زبان آلمانی را می توان مادر زبان انگلیسی دانست.یادگیری زبان انگلیسی

 

زبان انگلیسی به عنوان زبان مادری در کشورهای انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، ایرلند، نیوزلند، آفریقای جنوبی، غنا و بسیاری کشورهای دیگر کاربرد دارد. انگلیسی امروزه از نظر تعداد گویشوَر(افرادی که از زبان استفاده می کنند، سخنوران) ، پس از چینی و اسپانیایی، سومین زبان جهان است. تعداد کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است امروزه ۳۸۰ میلیون نفر است. انگلیسی در بسیاری از کشورها زبان میانجی است و مهم‌ترین زبان دنیا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعتی، فرهنگی و علمی و در روابط بین‌الملل به شمار می‌آید.

 

“انگلیسی امروزه از نظر تعداد سخنوران پس از چینی و اسپانیایی، سومین زبان جهان است”

نمودار کیفی کشورهایی که انگلیسی زبان نخست آن‌ها است( بر پایه تعداد گویشوران) به دلیل تاثیر بالای نظامی، اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی بریتانیا بر جهان پس از سده هجدهم و تاثیر ایالات متحده آمریکا از سده بیستم میلادی به این سو، این زبان در سطح جهان گسترش یافته و به عنوان زبان دوم، زبان میانجی و زبان اداری در بسیاری نقاط جهان کاربرد پیدا کرده‌است.

 

امروزه یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت انکار ناپذیر است چراکه زبان انگلیسی، زبان علم است و آموزش رشته‌های مختلف در سطوح عالی و تولید علم به زبان انگلیسی صورت می گیرد. با افزایش روند جهانی سازی ارتباطات بین المللی، برنامه‌های رادیوئی و تلویزیونی، تجارت جهانی و آموزش علوم جدید همگی به زبان انگلیسی صورت می‌گیرند و عدم آشنایی با این زبان برابر با عدم زندگی در دنیای مدرن امروزی است. در ادامه این نوشتار سعی بر این است تا علاوه بر دلایل اشاره شده به دیگر دلایل اهمیت یادگیری زبان انگلیسی اشاره شود.  زبان انگلیسی زبان رسمی اخبار و اطلاعات مبادله‌شده‌ی جهان است. حدود نیمی از روزنامه‌های منتشر‌شده‌ی جهان به انگلیسی است. تنها در کشور هند سه هزار مجله‌‌ی انگلیسی‌ زبان منتشر شده است. پنج تا از بزرگترین شبکه‌های اطلاع‌ رسانی (CBS,NBC,ABC,BBC,CBC) به انگلیسی برنامه پخش می‌کنند. همچنین فقط مجله‌ها و روزنامه‌های انگلیسی زبان هستند که به راحتی در هر کجای جهان یافت می‌شوند. شما برای پیدا کردن مجله‌هایی مانند تایم یا نیوزویک مجبور نیستید خیلی وقت صرف کنید.  اگر دوست دارید همیشه همراه با آخرین اطلاعات و اخبار به ‌روز باشید انگلیسی خیلی به شما کمک خواهد کرد. ۷۵% تله‌تکس‌های دنیا به انگلیسی فرستاده می‌شود و بیش از ۸۰% از صفحه‌های اصلی سایت‌ها به انگلیسی‌ هستند. یعنی با دانستن انگلیسی شما حداقل با موضوع ۸۰ درصد از سایت‌ها آشنا می‌شوید. همچنین حدود ۷۰% ایمیل‌های دنیا به انگلیسی فرستاده می‌شوند.یادگیری زبان انگلیسی

 

(نقشه کشورها با زبان رسمی انگلیسی)

حدود ۸۰% اطلاعات کامپیوتر‌ها به انگلیسی پردازش می‌شوند. یادگیری فنون کامپیوتر برای افرادی که به انگلیسی تسلط دارند فوق‌العاده راحت است. مسافرت آسانترخواهد شد. شما می‌توانید در حین سفر به ۴۵ کشور انگلیسی زبان لذت بیشتری ببرید و نیازی به راهنما یا مترجم نداشته باشید. شما حتما‌ می‌دانید که مترجم‌های آنلاین مثل مترجم گوگل محدودیت‌های خاص خود را دارند و وقتی یک متن را می‌دهید تا ترجمه کنند به ندرت طبیعی ترجمه می‌شود. با یادگیری زبان انگلیسی خود را از زحمت این مترجم‌ها خلاص کنید. همچنین شما می‌توانید کتابهایی با نویسندگان آمریکایی یا بریتانیایی بخوانید، و نیز کتابهای ترجمه شده از زبانهای دیگر. به هر موضوعی که علاقمند باشید، می‌توانید چیزی به انگلیسی درباره آن پیدا کنید. سیاستمداران کشورهای مختلف از زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. انگلیسی، زبـان اصلی سازمانهایی از قبیـل سازمـان ملل متـحد (UN)، نـاتـو (NATO) و… می‌باشد.

دانش فنی خود را افزایش دهید. انگلیسی زبان علم و فن‌آوری است، مخصوصاً فناوری های تراز بالایی مانند علوم کامپیوتر، ژنتیک و پزشکی. اگر می‌خواهید درباره این علوم مطالعه کنید، احتمالاً مجبور خواهید شد از منابع انگلیسی استفاده کنید. حـدود ۹۵% مقـالات علمی منتشر شده، به زبان انگلیسی است کـه تنها حدود ۵۰% از آنها مربوط بـه کشورهای انگلیسی‌زبان (مانند آمریکا و انگلستان) می‌باشد. علاوه بر این تقریباً همه کنفرانسها و مسابقات بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. بطور کلی زبان انگلیسی به تحقیقات علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی روز دنیا بوده و امکان دسترسی و استفاده از این تحقیقات را فراهم و تسهیل می کند؛ با یادگیری زبان انگلیسی می توانید دانشجو و محقق بهتری باشید. می‌توانید با دانشمندان کشورهای دیگر مکاتبه کنید. در همایشهای بین‌المللی شرکت کنید و با مطالعه مجلات و کتب، از یافته‌های جدید علمی با خبر شوید.

یک تاجر بین‌المللی باشید. ایـن بسیار واضح اسـت. تجـارت بین‌المللی تنها بـا زبان انگلیسی میسر می‌شود. یادتان باشد که در دهکده جهانی به سر می‌برید. بنابراین اگر می‌خیادگیری زبان انگلیسیواهید نقشی ایفا کنید، باید انگلیسی بلد باشید تا بتوانید با تجار دیگر ارتباط داشته باشید، در کنفرانس‌ها و همایش‌ها شرکت کنید و روزنامه‌ها و مجلات تجاری بخوانید. یادگیری زبان انگلیسی کلمات انگلیسی وارد در فارسی را قابل فهم تر و درنتیجه به تقویت زبان فارسی کمک می کند. نمونه هایی از کلمات انگلیسی وارد در فارسی عبارت از  فوتبال، والیبال، بسکتبال، کُت، کنسل، لپ تاپ می باشند. همچنین دانستن زبان انگلیسی فراگیری اغلب زبان های اروپایی دیگر را آسان می کند.

یادگیری این زبان علاوه بر اینکه برای تحصیل در اغلب کشورهای ممتاز دنیا جزو مدارک اصلی است، به پیدا کردن شغل مناسب در داخل و خارج از کشور کمک کرده و در ارتقای رتبه ی شغلی بسیار مؤثّر است. انگلیسی(به عنوان زبان بین المللی) ابزار مطمئنّی برای انتقال افکار و عواطف به مردم جهان است. یادگیری آن نوعی خرسندی درونی یا رضایت خاطر و اعتماد به نفس ایجاد می کند. با یادگیری هر زبانی دید شما نسبت به زندگی بازتر خواهد شد و شخصیتتان پخته‌تر شده و حتی ذهنتان نیز تقویت می‌شود.

بطور کلی یادگیری زبان انگلیسی یکی از  مهمترین گام ها در ارتقاء کیفیت زندگی شماست.