آیلتس یا تافل؟ (برگزاری آزمون; پارت سوم)

 

برگزاری آزمون

معیار سوم

 نحوه برگزاری آزمون آیلتس یا تافل

اگر می خواهید بین آزمون آیلتس یا تافل یکی را انتخاب کنید، باید بدانید که این آزمون ها از نظر نحوه برگزاری با هم تفاوت هایی دارند که می توانند در انتخاب شما موثر باشند.

در گذشته برگزاری آزمون TOEFL طولانی تر از آزمون IELTS بود، اما در آزمون جدیدی که از ماه August سال ۲۰۱۹ برگزار می شود، مدت زمان آزمون تافل کاهش پیدا کرده و تقریباً مدت زمان این دو آزمون مشابه هم شده است. بنابراین، مدت زمانی که در جلسه آزمون می نشینید در هر دو آزمون یکی است و نمی تواند معیار مناسبی برای انتخاب شما باشد.


تعداد روزهایی که باید آزمون بدهید

تفاوت عمده این دو آزمون در این است که آزمون تافل در یک روز برگزار می شود، ولی آزمون آیلتس در دو روز!

اگر در آزمون آیلتس شرکت کنید، در روز برگزاری آزمون ابتدا بخش لیسنینگ (Listening) را خواهید داشت و بعد از آن به بخش ریدینگ (Reading) می رسید و در انتها هم بخش رایتینگ (Writing) را خواهید داشت. بخش اسپیکینگ آزمون IELTS در روز دیگری برگزار می شود. در واقع Speaking این آزمون که بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می کشد، ممکن است یک یا چند روز قبل یا بعد از آزمون کتبی برگزار شود. این می تواند برای شرکت کننده های آزمون آیلتس یک مزیت باشد چون می توانند در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس با انرژی بیشتری شرکت کنند و سرحال تر باشند.

در آزمون تافل، همه مهارت ها در یک روز سنجیده خواهند شد. در روز برگزاری آزمون ابتدا شما بخش ریدینگ (Reading) را خواهید داشت. سپس به بخش لیسنینگ (Listening) می روید و بعد از اتمام این بخش ده دقیقه استراحت خواهید داشت. وقتی استراحت شما تمام شد، بخش اسپیکینگ (Speaking) آغاز می شود و بعد از این بخش در نهایت به رایتینگ (Writing) می رسید. اینکه این آزمون در یک روز برگزار می شود ممکن است برای برخی از شرکت کننده ها یک مزیت باشد چون نیازی نیست روز دیگری هم در آزمون شرکت کنند.

نتیجه: اگر برایتان مهم است که همه بخش های آزمون را در یک روز انجام بدهید و مجبور نباشید روز دیگری را برای بخش Speaking اختصاص بدهید، آزمون تافل گزینه بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر ترجیح می دهید که کل آزمون خود را در یک روز ندهید و فکر می کنید جدا بودن بخش اسپیکینگ باعث می شود شما بتوانید نمره بهتری بگیرید، باید در آزمون آیلتس شرکت کنید.


کامپیوتر یا انسان؟!

یکی از تفاوت های اصلی آزمون های تافل و آیلتس این است که در حال حاضر تافل به صورت کامپیوتری برگزار می شود. ولی برگزاری آزمون آیلتس در ایران هم به صورت سنتی با کاغذ و مداد و هم به صورت کامپیوتری اجرا میشود. این می تواند به طور چشمگیری روی عملکرد شما تاثیر داشته باشد و بنابراین برای پاسخ به سوال آیلتس یا تافل به این جنبه هم توجه کنید.برگزاری آزمون

وقتی شما انتخاب میکنید که به صورت کاغذی آزمون آیلتس خود را بدهید. این یعنی در بخش ریدینگ می توانید روی متن علامت گذاری کنید، زیر کلمات خط بکشید و کارهایی از این دست. شما می توانید در همه بخش های آزمون سوال را در دستانتان بگیرید از هر فاصله ای که راحت تر هستید به آن نگاه کنید! این احساس راحتی می تواند برای خیلی از شرکت کنندگان آزمون بسیار مهم باشد. شاید شما از تایپ کردن رایتینگ خوشتان نمی آید و دوست ندارید برای پاسخ دادن به سوال ها روی گزینه درست کلیک کنید. به هر حال، در صورتی که از کار با کامپیوتر خوشتان نمی آید، آیلتس گزینه بهتری برای شماست.

از طرف دیگر، برگزاری آزمون تافل و یا آزمون آیلتس که به صورت کامپیوتری انجام می شود برای خیلی از افراد جذاب تر است. به عنوان مثال اگر دستخط خوبی ندارید و سرعت تایپ خوبی دارید، در این صورت آزمون تافل و یا آیلتس کامپیوتری برای شما مناسب تر خواهد بود. یا به عنوان مثال این موضوع که در تافل صرفاً باید برای انتخاب پاسخ به سوال های ریدینگ و لیسنینگ روی گزینه مورد نظرتان کلیک کنید و هیچ پاسخ نوشتنی ای وجود ندارد می تواند برای بسیاری از افراد یک مزیت مهم باشد.

نتیجه: اگر با کار کردن با یک کامپیوتر در آزمون خوشتان نمی آید، آزمون آیلتس کاغذی احتمالا برای شما بهتر است. اما اگر با کامپیوتر احساس راحتی بیشتری دارید، توصیه می کنم تافل یا آیلتس کامپیوتری را انتخاب کنید.