آیلتس یا تافل (پارت دوم)

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب آزمون های آیلتس و تافل سطح زبان شماست, که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 سطح زبان شما

سطح زبان شما و میزان مهارت شما در بخش های مختلف زبان انگلیسی می تواند یکی از فاکتور های بسیار مهم در انتخاب آزمون مناسب شما باشد.

مهارت شنیداری (Listening)

در آزمون TOEFL، موضوع فایل های لیسنینگ کاملا به صورت آکادمیک هستند، در صورتی که در لیسنینگ آزمون آیلتس، نیمی از فایل های صوتی که گوش می کنید در مورد موضوعات اجتماعی،(مثلاً مکالمه بین یک فرد با مسئول پذیرش یک باشگاه ورزشی)، و نیمه دیگر در مورد موضوعات آکادمیک هستند.

از طرف دیگر، اگر با آزمون تافل آشنا باشید، حتما می دانید که این آزمون به شدت به مهارت های لیسنینگ وابسته است. در واقع، برخلاف آزمون آیلتس که هر مهارت تقریباً به صورت مستقل از سایر مهارت ها سنجیده می شود، در تافل مهارت های اسپیکینگ و رایتینگ به شدت با مهارت لیسنینگ ترکیب می شوند. این یعنی نمره ای که در بخش Speaking یا بخش Writing آزمون تافل می گیرید، می تواند به صورت منفی یا مثبت تحت تاثیر مستقیم مهارت Listening شما قرار بگیرد.آزمون آیلتس یا تافل

نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که در آزمون تافل، شما ابتدا باید به فایل های صوتی گوش کنید و نت برداری کنید و سپس سوال ها به شما نشان داده می شوند. این فایل ها کوتاه نیستند و گاهی به شش دقیقه هم می رسند. بنابراین برای کسب نمره خوب در بخش لیسنینگ آزمون تافل، شما باید توانایی تمرکز روی فایل های صوتی با لهجه آمریکایی برای مدت نسبتا طولانی را داشته باشید.

اما در آزمون آیلتس ابتدا شما سوال ها را می بینید و سپس همزمان با پخش شدن فایل های صوتی باید به سوال ها پاسخ بدهید. به علاوه، فایل هایی که در لیسنینگ آزمون آیلتس پخش می شوند کوتاه تر هستند و حتی در سه بخش اول لیسنینگ، در بین پخش فایل صوتی، به شما زمان داده می شود تا بقیه سوال ها را مطالعه کنید.

نکته دیگری که در بخش Listening آزمون آیلتس و تافل وجود دارد این است که در TOEFL شما باید به سوال های چند گزینه ای پاسخ بدهید، اما در آیلتس شما باید به انواع مختلفی از سوال ها، شامل چند گزینه ای و نوشتنی، پاسخ بدهید. این موضوع را به طور دقیق تر در ادامه و در بخش هجی کردن بررسی می کنیم.

نتیجه: اگر مهارت Listening شما خوب نیست، آزمون تافل به هیچ وجه گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود و به احتمال بسیار زیاد در آزمون آیلتس نتیجه بهتری می گیرید.


مهارت هجی کردن کلمات (Spelling)

در آزمون آیلتس، شما باید در بخش های Reading، Writing و Listening پاسخ های خودتان را بنویسید. با توجه به اینکه در آزمون تافل هم در بخش Writing باید متن رایتینگ خودتان را تایپ کنید، پس مساله املای کلمات در بخش های رایتینگ هر دو آزمون آیلتس و تافل به یک اندازه اهمیت دارد.

آزمون آیلتس یا تافلاما موضوع املای کلمات در آزمون آیلتس می تواند به شدت مشکل ساز باشد چون در بخش های Reading و همچنین Listening این آزمون، شما باید پاسخ هایتان را در پاسخنامه بنویسید و اگر در نگارش این پاسخ ها غلط املایی وجود داشته باشد، نمره آن سوال را از دست خواهید داد. به عنوان مثال اگر پاسخ سوالی کلمه Complete باشد و شما این کلمه را به اشتباه به صورت Complet بنویسید، یعنی حرف E آخر آن را ننویسید، نمره آن سوال را از دست خواهید داد.

این درحالی است که در آزمون تافل، در بخش های Reading و Listening شما باید فقط یک یا چند گزینه را انتخاب کنید و هیچ نوشتنی انجام نمی شود که این یعنی در صورتی که املای کلمه ای را ندانید، تاثیری در نمره شما نخواهد داشت.

نتیجه: اگر املای کلمات شما ضعیف است و فکر می کنید نمی توانید تا آزمونتان آن را بهبود ببخشید، بهتر است آزمون تافل را انتخاب کنید تا نمره شما لطمه کمتری بخورد.

 


مهارت مکالمه (Speaking)

یکی از مهمترین تفاوت های آزمون های آیلتس و تافل در بخش اسپیکینگ است. از نظر زمانی، بخش اسپیکینگ آزمون های IELTS و TOEFL چندان با هم فرقی ندارند. بخش Speaking آزمون آیلتس بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می کشد و بخش Speaking تافل کمی طولانی تر است و ۱۷ دقیقه طول می کشد. البته در این هفده دقیقه شما تنها پنج دقیقه حرف می زنید و بقیه این زمان صرف مطالعه ریدینگ ها و گوش دادن به Listening های بخش اسپیکینگ است. در آزمون آیلتس، زمان حرف زدن شما دو تا سه برابر این زمان خواهد بود.

در آزمون آیلتس، شما باید در مقابل یک فرد (Examiner) بنشینید و به سوال های او پاسخ بدهید. در واقع، در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، روبروی شما یک فرد قرار دارد که نسبت به پاسخ های شما عکس العمل نشان می دهد و در نتیجه مکالمه ای فرد به فرد و طبیعی تر دارید. البته این می تواند کمی استرس زا هم باشد مخصوصاً با توجه به اینکه گاهی عکس المعل اگزمینر ها در آیلتس آنقدر هم آرامش بخش نیست!

آزمون آیلتس یا تافل

در آزمون تافل، شما باید پاسختان را توسط میکروفونی که به شما داده شده ضبط کنید و در هنگام پاسخ دادن، فقط مانیتور کامپیوتر در مقابل شماست. پس در تافل فردی در مقابل شما قرار ندارد. شما هستید و میکروفون و ماینیتورتان. این موقعیت برای بسیاری از افراد راحت از از حرف زدن با یک اگزمینر (آزمون گیرنده) است. البته، برای خیلی ها هم حرف زدن جلوی یک کامپیوتر عجیب و غیر عادی است و بازده آنها را کاهش می دهد و در نتیجه آزمون آیلتس را ترجیح می دهند.

نتیجه: اگر دوست دارید در بخش اسپیکینگ فردی در مقابل خودتان ببینید و از صحبت کردن با میکروفون در مقابل مانیتور خوشتان نمی آید، آیلتس آزمون مناسب تری برای شما خواهد بود. اما اگر دیدن اگزمینر در مقابل خودتان به شما استرس می دهد و ترجیح می دهید با یک مانیتور حرف بزنید، تافل آزمونی است که باید انتخاب کنید.

 


آشنایی شما با لهجه های زبان انگلیسی (Accent)

احتمالا باید این مهارت را در مهارت Listening قرار بدهیم، اما بهتر است این مورد را به صورت جداگانه بررسی کنیم. در آزمون آیلتس، لهجه غالب بریتیش است ولی در موارد متعددی لهجه های استرالیایی، کانادایی و چند لهجه دیگر هم می شنوید. این در حالی است که در تافل لهجه غالب آمریکایی است.

ازمون آیلتس یا تافل

این موضوع به تنهایی مشکل خاصی ایجاد نمی کند، چون شما می توانید با صرف زمان و انرژی، هر لهجه ای را یاد بگیرید و مهارت شنیداری خودتان را در آن تقویت کنید. با این وجود، چون یادگیری و تقویت درک شنیداری لهجه های مختلف مستلزم زمان و انرژی است، لهجه می تواند یکی از معیار های مهم در انتخاب آزمون مناسب شما باشد.

نتیجه: اگر شما با لهجه British آشنایی بیشتری دارید، آزمون آیلتس می تواند گزینه بهتری برای شما باشد. اما در صورتی که با لهجه آمریکایی آشنایی بیشتری دارید، آزمون تافل گزینه بهتری برای شما خواهد بود. ولی در هر صورت در هر آزمونی که شرکت میکنید آیلتس, تافل, … باید یک لهجه (American و یا British ) انتخاب کنید. اگر در اسپیکینگ خود ترکیبی از این دو لحجه یا لحجه های دیگر را به کار ببرید به منزله ی عدم تسلط شما در نظر گرفته خواهد شد و نمره از دست خواهید داد.